10 maart 2018

Horecabeleid: Zeker Zijn van een gezellige en leefbare binnenstad

Ruimte voor horeca in de wijken en grenzen aan de groei van horeca in de binnenstad

Een fors aangepast horecaplan is door de gemeenteraad aangenomen. Eerder bleek dat het nieuwe horecakader van D66-wethouder Kreijkamp geen meerderheid zou halen. Ook als PvdA waren wij tegen dit plan, dat ruim baan wilde maken voor uitbreiding van horeca in onze binnenstad, waarvan wij vreesden dat dit op termijn zou leiden tot ‘Pretpark Utrecht’. Bewoners en ondernemers uitten deze zorgen de afgelopen maanden.

Wij zijn blij dat ons stadsbestuur (D66, GroenLinks, VVD en SP) heeft ingezien dat er geen draagvlak was voor hun horecaplan. Dat bleek ook uit de vele reacties van bewoners en ondernemers die hierop kritiek hadden. Het college is in de persoon van wethouder Kreijkamp ten halve gekeerd. De uitbreiding van horeca-locaties in de binnenstad is van tafel.

Horeca in de binnenstad – daar is toch niets mis mee?

Zeker niet. Horeca is een verrijking van onze binnenstad. Wij houden zelf ook van de vele leuke kroegen en goede restaurants die Utrecht rijk is. Meer, meer, meer is echter niet altijd beter. In de Utrechtse binnenstad moet een balans zijn tussen wonen, winkels, horeca, cultuur en historie. Dat is wat onze binnenstad zo uniek en aantrekkelijk maakt. Als PvdA vreesden wij dat de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze binnenstad in het geding kwamen als we ruim baan zouden maken voor meer horeca in de binnenstad. Voor de huidige overlast is namelijk nog geen goede oplossing en een visie op leefbaarheid en handhaving ontbrak.

Meer, meer, meer is niet de oplossing voor alles. Meer, meer, meer is ook niet per se goed voor ondernemers. De vele horeca-ondernemers die moeite hebben het hoofd boven water te houden of zelfs de deuren moeten sluiten, zoals recent restaurant Sparkling, onderschrijven dat. Er zijn nu nog volop mogelijkheden tot ondernemen; regelmatig opent een nieuw café of restaurant zijn deuren.

Horeca in de wijken

Het onderdeel uit het horeca-kader waar wij enthousiast over zijn is de ruimte voor (lichte) horeca in de buurt. Er is bij veel Utrechters behoefte om in hun eigen wijk een hapje op de hoek te kunnen eten en ondernemers zien daarin mooie kansen. Het nieuwe horecaplan biedt hier ruimte voor.  Daar zijn we positief over, met een meerderheid in de gemeenteraad, en we zijn dus blij dat dit mogelijk wordt.

Geen ‘Pretpark Utrecht’, ook niet in de toekomst

Op 21 maart kunnen Utrechters weer stemmen. Wij zullen er alles aan doen dat onze prachtige historische binnenstad voor iedereen een gezellige en leefbare plek blijft.  Met een goede balans voor wonen, winkelen, horeca, cultuur en historie. Een binnenstad waar ondernemer, binnenstadbewoner, toerist en alle Utrechters zich thuis voelen.

Wil jij er zeker van zijn dat de binnenstad voor iedereen aantrekkelijk blijft? Wil jij er zeker van zijn dat Utrecht geen pretpark wordt? Stem dan 21 maart PvdA.