Door Hester Assen op 25 maart 2021

Hester Assen: reclame abri’s verwijst naar abortussite met onjuiste informatie

Tot mijn schrik en persoonlijke afschuw staan er in Utrecht abri’s met de afbeelding van een aantal weken oude foetus en verwijzing naar de website abortusinformatie.nl  Ik voel schrik en persoonlijke afschuw omdat ik meevoel met de vrouwen voor wie dit raakt aan een ingrijpende gebeurtenis of zelfs trauma, die daar nu ongewild in de openbare ruimte mee geconfronteerd worden. Dat alleen is geen reden voor politiek handelen van mij als raadslid. Dat ik reclame-uitingen afschuwelijk vind of dat die kwetsend of aanstootgevend zijn voor mensen, is uiteraard geen reden die te verhinderen. Op de website abortusinformatie.nl staat echter feitelijk onjuiste informatie over abortus terwijl de naam van de site de indruk wekt objectief en informatief te zijn.  

Onwaarheden

Het programma Propaganda wijdde er recent een uitzending aan: onwaarheden over de ontwikkeling van een foetus van een aantal weken oud en de impact die abortus kan hebben op foetus en zwangere vrouw. https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/545939/Propaganda.html 

Vanwege de aard van (gemanipuleerde) beelden en foto’s treed ik niet in detail, maar in de uitzending wordt door artsen en andere deskundigen weerlegd dat deze beelden waarheidsgetrouw zijn. Hetzelfde type beelden en foto’s is te zien op de website abortusinformatie.nl waarnaar de abri’s in onze stad verwijzen.  

Onjuiste reclame-uitingen moeten worden tegengegaan

In eerste instantie was mijn indruk dat dit zich niet leent voor politieke vragen of bemoeienis, hoe afschuwelijk ik dit persoonlijk ook vind. Na contact met o.a. het Humanistisch Verbond vind ik dat ik wel degelijk vragen moet stellen. Recent is namelijk een motie aangenomen in de Tweede Kamer met de strekking dat reclame-uitingen die onjuistheden bevatten tegen moeten worden gegaan. Ook is aangenomen dat organisaties in hun uitingen open moeten zijn over hun achterliggende missie en deze duidelijk moeten communiceren.  

Vragen

Daarom stel ik in het vragenuur van 1 april de volgende vragen aan de wethouder.

  1. Heeft de wethouder kennisgenomen van de reclame-uitingen op abri’s die in gemeentelijk eigendom zijn en beheerd worden door JCDecaux?
  2.  Van het Humanistisch Verbond hebben wij begrepen dat zij klachten hebben ontvangen van personen bij wie de abri’s raken aan nare herinneringen en trauma‘s. Zijn er bij de gemeente ook klachten en meldingen binnen gekomen over deze abri-campagne? Zo ja, hoeveel? 
  3. Is er gemeentelijk beleid over de reclame-uitingen in abri’s die in gemeentelijk eigendom zijn en zo ja, wat is dit beleid? 
  4. Is het gegeven dat verwezen wordt naar abortusinformatie.nl waarop desinformatie staat over abortus aanleiding om campagne-uitingen tegen te houden?  

 

 

Hester Assen

Hester Assen

Voor jou als inwoner van Utrecht wil ik me inzetten. Utrecht is een prachtige stad, die iedereen kansen biedt. Kansen op goed onderwijs, een fijne baan en inkomen waarmee je rondkomt. Kansen op een eigen huis in een veilige woonomgeving en leven in goede gezondheid. In Utrecht hangen deze kansen alleen te vaak samen met

Meer over Hester Assen