Zorg voor duizenden Utrechters in gevaar door bizarre wetgeving

Door Hester Assen op 12 september 2024

Betrouwbare en toegankelijke zorg voor duizenden inwoners staat op dit moment op de tocht. De locatie van het gezondheidscentrum gaat verbouwen en dus zoekt het gezondheidscentrum aan de Bernadottelaan, waar zo’n 9000 patiënten komen, nieuwe huisvesting. Het is nog niet gelukt om een nieuwe plek te vinden.

In Kanaleneiland leven mensen korter en in slechtere gezondheid.  De gezondheidsverschillen tussen Utrechtse wijken is groot: in het ene deel van de stad leven mensen jaren lang in minder goede gezondheid dan in het andere deel. Een huisarts is één van de beste medicijnen tegen dit probleem: doordat mensen die vertrouwen, is de drempel om langs te komen lager. Zo voorkom je dat mensen lang bij zorg wegblijven, daardoor zieker worden en op een later moment duurdere en complexere zorg nodig hebben. En het gezondheidscentrum in Kanaleneiland is al helemaal onmisbaar, omdat er ook een buurtteam en fysiotherapeuten in het pand zitten.

Het is niet makkelijk om een ruimte te vinden voor het gezondheidscentrum, er is 2500 vierkante meter nodig. De gemeente zou wel kunnen helpen met het zoeken naar eigen vastgoed, maar mag van de wet huisartsen niet helpen. Want huisartsen zijn ondernemers.

Je leest het goed. Wie verzint het dat iemand die een publieke voorziening als gezondheidszorg biedt als een ondernemer wordt gezien? Door deze weeffout komen straks misschien duizenden Utrechters zonder huisarts te zitten.

We kunnen wachten tot Den Haag dit oplost, maar in de tussentijd moeten we een locatie vinden voor deze huisartsen. Onze strijd om gezondheidsverschillen tegen te gaan verliezen we als we in een situatie zoals hier niet zorgen dat goede huisartsen, die samenwerken met alle belangrijke zorgpartijen in de buurt, voor Kanaleneiland behouden blijven. Dan zorgen we er nooit voor dat we de gezondheid verbeteren van Utrechters die nu jaren eerder dood gaan en in slechtere gezondheid leven dan hun gezonde stadsgenoten.

De komende tijd zullen we alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat er een volwaardige nieuwe locatie komt, met behoud van alle huidige patiënten.

Hester Assen

Voor jou als inwoner van Utrecht wil ik me inzetten. Utrecht is een prachtige stad, die iedereen kansen biedt. Kansen op goed onderwijs, een fijne baan en inkomen waarmee je rondkomt. Kansen op een eigen huis in een veilige woonomgeving en leven in goede gezondheid. In Utrecht hangen deze kansen alleen te vaak samen met

Meer over Hester Assen