Hoe toegankelijk is de gemeentelijke schuldhulpverlening?
Naar aanleiding van het vorige week verschenen rapport van de Nationale Ombudsman: ‘Een open deur. Een onderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening’, stelt de PvdA schriftelijke vragen aan het college. In het rapport concludeert de Nationale Ombudsman (opnieuw) dat gemeenten lang niet altijd laagdrempelige en brede toegang tot gemeentelijke schuldhulpverlening hebben geregeld. Gemeenten kunnen de schuldhulpverlening benutten om mensen uit multi-problematische situaties te krijgen, maar daarvoor is het nodig dat de deur van de schuldhulpverlening wijd open staat en dat goed wordt gekeken naar ieders persoonlijke omstandigheden, aldus de Ombudsman.
Wij hebben al eerder onze zorgen geuit over de toegankelijkheid van de schuldhulpverlening in Utrecht. Het college antwoordde destijds dat niemand de toegang tot schuldphulpverlening zou worden geweigerd (zie vraag 10 in bovenstaande link).
Dit (vervolg)onderzoek van de Nationale Ombudsman, uitgevoerd in elf gemeenten, waaronder Utrecht, baart ons echter zorgen. Daarom hebben we de volgende vragen aan het college:
- Welke conclusies uit het rapport hadden betrekking op de gemeente Utrecht? Bent u het eens met deze conclusies?
- Kunt u, ook na verschijning van het rapport, nogmaals garanderen dat alle bewoners van Utrecht worden toegelaten tot de schuldhulpverlening en dat niemand wordt geweigerd?
- Neemt u de aanbevelingen uit het rapport over? Op welke wijze en op welke termijn gaat u deze uitvoeren?
- Bent u bereid deze vragen te beantwoorden vóór de vergadering van de commissie mens en samenleving van 20/22 februari 2018 (in verband met de bespreking van de Armoedemonitor 2017)?