19 april 2018

PvdA wil integraal woningplan om meer betaalbare woningen te realiseren

De PvdA vindt dat iedereen zeker moet kunnen zijn van een betaalbare koop- of huurwoning in een leefbare en veilige stad.

Schrijnend tekort aan betaalbare woningen

Maar helaas zien we in onze prachtige stad dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Heb je een kleine portemonnee, dan moeten we constateren dat de kans zeer klein is dat je een fijne woning kan vinden om goed te kunnen wonen in Utrecht. Maar ook voor mensen met een modaal inkomen is er geen betaalbaar huis meer te vinden. Huizenprijzen (huur en koop) stijgen extreem hard en misstanden zijn nu al aan de orde van de dag. De wachttijd voor een sociale huurwoning is al te lang en wordt als we niets doen nog veel langer. De woningmarkt zit op slot. Het grote tekort aan betaalbare woningen doet de tweedeling in de samenleving toenemen. Dat is voor ons onacceptabel.

Integraal woningplan

Op 26 maart jl. heeft de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs in onroerende goederen (NVM) een brief gestuurd aan de gemeenteraad. Ook zij geven aan dat er een ernstig tekort is aan betaalbare woningen. In de brief doet zij 5 aanbevelingen aan het gemeentebestuur. De PvdA wil dat het college de aanbevelingen van de NVM gaat uitvoeren. Maar vooral willen wij dat er op korte termijn een integraal plan komt waarin met corporaties, beleggers, de gemeente en vergelijkbare partijen wordt uitgewerkt op welke wijze het tekort aan betaalbare woningen wordt ingelopen. Zodat iedereen fijn in Utrecht kan wonen.