18 december 2014

Klachten over WMO-loket roepen vele vragen op

ombudsteam-logo2De PvdA-fractie en het PvdA-Ombudsteam hebben diverse klachten ontvangen over de afhandeling van aanvragen bij het WMO-loket. Een bewoner vraagt een brommertje aan omdat hij slecht ter been is en wel graag zelfstandig op pad wil. De brommer wordt afgewezen maar aanvrager kan wel een scootmobiel krijgen die veel duurder is. Een andere bewoner vraagt om een douche omdat zij niet meer in staat is zelfstandig in en uit bad te stappen. Aanvraag wordt afgewezen omdat de badkamer te oud zou zijn. Wel kan aanvrager  een badplank krijgen, waar ze niks aan heeft, daarna thuiszorg om te helpen douchen, of een badlift. PvdA-raadslid Marleen Haage: “Wij willen graag weten of dit de standaardprocedure is. Goedkoop is op zich niks mis mee, deze voorbeelden tonen aan dat het uiteindelijk vaak duurkoop wordt. Wij willen allemaal dat bewoners zo lang mogelijk zelfstandig in hun eigen huis kunnen blijven wonen. Dan hebben ze ook de juiste ondersteuning nodig.” De antwoorden van het college op onze schriftelijke vragen kunnen voor veel Utrechters mogelijk het verschil betekenen.

Bijlage: SV inzake afwijzing WMO voorziening

Voor meer informatie: Marleen Haage, tel.0618119590 of m.haage@utrecht.nl