Geen linkse coalitie in Utrecht

7 april 2018

Zojuist is bekend geworden dat GroenLinks en D66 verder gaan onderhandelen met de ChristenUnie over de vorming van een college. We vinden het jammer dat de kans op een links college voor Utrecht is blijven liggen. In de gesprekken met GroenLinks en D66 hebben we benadrukt dat onze prioriteit ligt bij het bestrijden van de tweedeling en de ongelijkheid in Utrecht. Dit blijft onze inzet voor Utrecht voor de komende jaren: zeker zijn van een Utrecht voor iedereen.

Utrecht is een economisch sterke, welvarende en hoogopgeleide stad. Maar we maken ons zorgen over grote verschillen tussen Utrechters: tussen mensen en tussen wijken. In Utrecht zijn grote gezondheidsverschillen tussen bewoners in aangrenzende wijken. Een groeiend aantal Utrechters kan niet rondkomen. Er is een groot tekort aan goed werk voor iedereen. En veel Utrechtse kinderen beginnen met een achterstand aan de basisschool en maken zo een valse start. Het keren van die tweedeling en bestrijden van de ongelijkheid is de grootste opdracht voor Utrecht. Een betaalbare woning, goed en zeker werk waarvan je rond kunt komen, gezondheid die niet afhangt van je portemonnee of de wijk waarin je woont en goed onderwijs voor ieder kind.

GroenLinks en D66 hebben voor nu een andere richting gekozen. Wij wensen hen veel wijsheid en succes bij de vorming van een nieuw college.