5 juli 2016

Gebrek aan passend onderwijs aan hoogbegaafde kinderen

De afgelopen tijd kreeg de PvdA berichten van verontruste ouders over passend onderwijs aan hun kinderen met hoogintelligentie en hoogbegaafdheid. De Katholieke Scholenstichting biedt als enig schoolbestuur in Utrecht op twee basisscholen voltijds onderwijs aan hoog intelligente en hoogbegaafde leerlingen, namelijk De Achtbaan (Leidsche Rijn) en De Spits (Lunetten).

Deze twee scholen zitten momenteel vol. De Spits start in september weliswaar een extra groep, maar heeft ook dan nog steeds een groeiende wachtlijst. Volgens de ouders ontbreekt in het regulier onderwijs aandacht en kennis om hoogbegaafde kinderen passend onderwijs te bieden en in hun ontwikkeling te ondersteunen. Daarnaast is de bekostiging van voltijds hoogbegaafdenonderwijs een probleem. Voor elke extra groep moet de Spits uit eigen middelen (naast een bijdrage van ouders) bijpassen en dat is structureel niet vol te houden.

Een gebrek aan passend onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in Utrecht vindt de PvdA een onwenselijke situatie. De PvdA heeft daarom de volgende vragen aan het college:

1. Is het college bekend met bovenstaande signalen, waarin basisschool De Spits het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen niet kan bekostigen? Zo ja, hoe beoordeelt u dit signaal van de ouders, met name vanwege de gevolgen voor de leerlingen en hun ouders die hiermee zonder een bij deze doelgroep passend onderwijsaanbod komen te zitten en genoodzaakt worden een oplossing buiten Utrecht te vinden?

2. Is het college op de hoogte van het gegeven dat in Utrecht de vraag naar hoogbegaafd onderwijs hoger is dan het huidig aanbod? Zo ja, wat betekent dit concreet voor uw inzet?

3. Is bekend hoeveel Utrechtse kinderen naar schatting baat zouden hebben bij voltijds – hoogbegaafdenonderwijs? Zo, ja, wat is het aantal? Zo nee, waarom niet en wordt het niet tijd om dit te weten?

4. Voert het college met de schoolbesturen gesprekken over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen? Ziet u een oplossing op korte termijn, waardoor extra klassen op De Spits (of op andere scholen die dit aan willen bieden) gestart kunnen worden? Zo nee, bent u bereid om dit gesprek alsnog aan te gaan met als doel het vergroten van het aanbod, de aandacht voor en expertise over hoogbegaafde leerlingen?

5. Wat is het beleid van de Samenwerkingsverbanden Primair en Voortgezet Onderwijs ten aanzien van hoogbegaafde leerlingen?

6. Gegeven dat beleid hoe worden deze kinderen bediend op hun onderwijsbehoefte?

In het NRC van 18 juni werd eveneens aandacht besteed aan hoogbegaafde jongeren, die zijn vastgelopen in het onderwijssysteem. De inhoud van dit artikel leidt voor de PvdA tot de volgende vragen:

7. Is bekend hoeveel jongeren met een hoger IQ voortijdig hun opleiding verlaten? Zo ja, wat is het aantal? Zo nee, waarom niet en wordt het niet tijd om dit te weten?

8. Is het college met ons van mening dat getalenteerde leerlingen zowel in het basisonderwijs als voortgezet onderwijs in de les uitgedaagd moeten worden? Zo ja, op welke wijze wordt hieraan uitvoering gegeven?

9. Op welke wijze neemt het college een rol in het ontschotten van zorg en onderwijs, zodat ook de jongeren, die bij Feniks dagbegeleiding krijgen recht op onderwijs hebben en onderwijs geen “illegale” activiteit is?