35 euro om je auto bij het ziekenhuis te parkeren? PvdA Utrecht vindt dat veel te veel en stelt vragen: “Dit is een boete op ziek zijn”

Door Mohamed Talhaoui op 3 april 2024

Bezoekers van Utrechtse ziekenhuizen moeten veel geld betalen om hun auto te parkeren. Bij het Diakonessenhuis kunnen parkeerkosten bijvoorbeeld oplopen tot 35 euro per dag. Raadslid Mohamed Talhaoui (PvdA) wil dat dit verandert: “Veel mensen kunnen zonder auto niet naar het ziekenhuis komen. Voor sommigen kunnen die hoge parkeerkosten dan echt een probleem worden. Dan is het een boete op ziek zijn.’’

Iedereen die wel eens een ziekenhuis bezoekt in Utrecht kent het probleem: het parkeren kan nogal in de papieren lopen. Utrechts raadslid Mohamed Talhaoui (PvdA) weet dat deze parkeerkosten voor sommige mensen echt een probleem kunnen zijn. “Niet iedereen kan met het openbaar vervoer naar het ziekenhuis komen, zeker niet als je bijvoorbeeld minder mobiel bent. Als je dan steeds met de auto moet, kan dat echt een dure grap worden, die nog bovenop eventuele andere zorgkosten komt.’’ De hoge kosten kunnen er ook voor zorgen dat mensen minder snel op bezoek gaan bij vrienden en familie in het ziekenhuis.

De parkeerkosten kunnen ook nog eens behoorlijk verschillen, afhankelijk van bij welk ziekenhuis je moet zijn. Bij het Diakonessenhuis is het dagtarief 35 euro, bij het Sint Antonius ‘’maar’’ 10 euro. Deze kosten gaan volgens de ziekenhuizen naar het beheer en onderhoud van de parkeerplekken. De ziekenhuizen bieden kortingsregelingen aan, maar die werken niet voor iedereen even goed. Iemand die bijvoorbeeld eens per maand naar het ziekenhuis moet, heeft niet zoveel aan een weekkaart. Bovendien is er geen speciale regeling voor financieel kwetsbare mensen, of voor mensen die langdurige zorg nodig hebben.

De PvdA Utrecht wil dat het stadsbestuur samen met de Utrechtse ziekenhuizen zorgt voor een voordelige regeling voor mensen die vaak naar het ziekenhuis moeten en dat niet goed kunnen betalen. In de Tweede Kamer is het onderwerp al eerder besproken, ook op initiatief van de PvdA. Mohamed Talhaoui: “Dan wordt er door de minister steeds verwezen naar de verantwoordelijkheid van de ziekenhuizen en de gemeentes. Dat vinden we te makkelijk, er zouden landelijke regels moeten komen en zorgverzekeraars kunnen ook veel meer doen om deze kosten voor mensen die dat nodig hebben te vergoeden. Maar in de tussentijd moeten we in Utrecht het goede voorbeeld geven.’’

Het Utrechtse college heeft conform afspraken vier weken de tijd om op de schriftelijke vragen van de Partij van de Arbeid te reageren.

Mohamed Talhaoui

Meer over Mohamed Talhaoui