Alles uit de kast trekken zodat niemand op straat slaapt

23 november 2023

‘Daklozenopvang in Utrecht is gewoon vol.’ ‘Daklozen brengen nacht door in stationslift of onder treinwagon.’ Dat kopte het AD vorige week dinsdag. Voor het eerst in 15 jaar moest de daklozenopvang mensen weigeren. Het wordt nogmaals pijnlijk duidelijk dat de wooncrisis de meest kwetsbare Utrechters het hardst raakt. Mensen slapen op straat, de daklozenopvang zit vol. Voor anderen, die eigenlijk zouden moeten doorstromen uit de maatschappelijke opvang, is er geen woning. Het was lang zo dat mensen gemiddeld drie maanden in de opvang zaten voor ze doorstroomden naar een woning. Nu duurt het voor het grootste deel van de dakloze mensen meer dan negen maanden voor ze een huis toegewezen krijgen. De opvang zit helemaal vol. Mensen die uit de opvang moeten doorstromen kunnen dit niet doen want er zijn geen woningen. Voor mensen die naar de opvang moeten is er daardoor geen plek. Een opstopping met als gevolg dat er mensen deze winter op straat slapen.

Dit gaat om de allerkwetsbaarsten in de samenleving. Van vrouwen die mishandeld zijn door hun partner tot kinderen die op straat zijn gezet en van statushouders zonder vaste verblijfplaats tot mensen die net uit een scheiding komen. Allemaal mensen die nú onze hulp nodig hebben. Het is vijf over twaalf, ieder mens die op straat slaapt is er één te veel. Om te voorkomen dat dit voor nog veel meer mensen de realiteit gaat worden is er nu actie nodig!

De Partij van de Arbeid in Utrecht blijft erop hameren dat we deze mensen moeten helpen. Daarbij mag de gemeente geen enkele maatregel uitsluiten. De beste oplossing is om permanente woningen bij te bouwen. Tegelijkertijd moeten we ook andere oplossingen aangrijpen, zoals het bouwen van tijdelijke woningen op meer plekken en het uitbreiden van opvanglocaties. Kantoren ombouwen, vastgoed van de gemeente inzetten, panden opkopen. Dat was onze insteek in het commissiedebat van afgelopen donderdag en daar blijven we op inzetten. We kiezen voor doorstroom in plaats van opstopping en zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen!