21 april 2021

Ambitieniveau culturele diversiteit bij gemeente Utrecht moet hoger

Twee jaar geleden is de gemeente Utrecht gestart met het actieplan diversiteit en inclusie. De PvdA steunt dit plan, omdat we het belangrijk vinden dat de gemeente zich inspant om divers en inclusief te zijn.  Er wordt veel over de kloof tussen overheid en burgers gesproken. Juist de lokale overheid, die het dichtst bij inwoners staat, hoort voor alle Utrechters herkenbaar te zijn en dus een afspiegeling van de bevolking. Wij moeten een voorbeeld voor de stad zijn!

Pijnlijke realiteit

In de commissie Mens en Samenleving bespraken we de culturele diversiteit. De cijfers uit de culturele barometer leggen een pijnlijke realiteit bloot. Slechts 14% van de ambtenaren heeft een niet-westerse migratieachtergrond, tegen 36% van alle Utrechters. Nog erger: in de hoogste salarisschalen heeft maar een schamele 3% van de Utrechtse ambtenaren een niet-westerse migratieachtergrond. Dit is voor de PvdA onacceptabel.

Van slecht naar beter

De belangrijkste vraag is: wat gaat er nu gebeuren? Ilse Raaijmakers: “Welke concrete doelen en acties gaan we hieraan verbinden? In zekere zin zijn deze cijfers een nulmeting. Maar op het moment van meten was dit actieplan al zo’n 1,5 jaar bezig. We weten dus niet waar we vandaan komen. In het gunstigste geval is dat van heel slecht naar iets minder slecht, maar de vraag blijft wat de PvdA betreft: hoe komen we van slecht naar echt beter? Dit gaat nu in slakkentempo. Meer actie is nodig!”

Concrete doelen en acties

Wij denken uiteraard graag mee met zo’n aangescherpt plan.  Raaijmakers:”Allereerst willen we concrete doelen. Streefcijfers. Ik stelde deze vraag al bij de start van het plan: hoeveel collega’s met een (niet-westerse) bi-culturele achtergrond vanaf schaal 10 komen erbij? In het bedrijfsleven wordt hier gewoon een KPI van gemaakt, dat kan bij de gemeente ook. Daarnaast willen we meer concrete acties. Afgelopen zomer steunde de PvdA al een motie van DENK om een voorkeursbeleid voor diversiteit op hogere functieniveaus door te voeren. Dat vonden veel partijen te voorbarig, maar deze cijfers laten zien dat het helaas nodig is. En maak gebruik van bewezen interventies, het onderzoek gaat snel op dit terrein, we weten wat werkt, zoals voorkeursbeleid

Raaijmakers wilde van de wethouder een toezegging om nog voor de zomer met een aangescherpt actieplan op het punt culturele diversiteit te komen. Die toezegging kwam er echter niet.

Er moet in Utrecht meer gebeuren en liefst op korte termijn. Raaijmakers: “Voor mijn gevoel worden we met een kluitje in het riet gestuurd. We willen en verwachten meer. We zullen dit onderwerp dan ook agenderen voor bespreking in de raad”.