16 juli 2021

Anti-abortusdemonstranten moeten ook na corona op grotere afstand van het Vrelinghuis demonstreren

Burgemeester Dijksma heeft een besluit genomen over de demonstranten bij het Vrelinghuis, de abortuskliniek aan de Biltstraat. De demonstranten kregen als gevolg van de coronamaatregelen een demonstratieplek aangewezen op grotere afstand van de kliniek.  Dit was in principe tijdelijk maar deze burgemeester heeft besloten dit permanent te maken. Raadslid Hester Assen is hier erg blij mee. Zij zet zich er namens de PvdA al jaren voor in dat vrouwen de kliniek kunnen bezoeken zonder lastig gevallen te worden door demonstranten.

Hester: “Er bestaat het recht op demonstratie, een belangrijk grondrecht. Maar tegelijk bestaat er ook het recht op abortus en het grondrecht op het eerbiedigen van de persoonlijke levenssfeer. Dat laatste grondrecht werd de afgelopen jaren met voeten getreden. Dat is onacceptabel omdat het gaat om vrouwen in een kwetsbare situatie.”

Assen kaartte daarom namens de PvdA de situatie rond het Vrelinghuis al jaren aan. Tegenstanders van abortus demonstreerden dichtbij de ingang en hierbij hinderden zij bezoekers van de kliniek en vielen hen lastig. Burgemeester van Zanen deed helaas weinig om te zorgen dat vrouwen niet werden lastig gevallen door demonstranten. Hij gaf steeds aan daartoe binnen de wet geen mogelijkheden te zien, onder andere omdat niet bewezen was dat demonstranten geldende afspraken schonden.

Als gevolg van corona werden de demonstranten tijdelijk op grotere afstand van de kliniek geplaatst, op 100 meter. Als PvdA wilden we deze situatie permanent maken. Medewerkers van het Vrelinghuis gaven aan dat dit tot minder overlast leidde voor vrouwen die de kliniek bezochten. Ook zagen we dat in andere gemeenten dit type maatregelen werd genomen. We organiseerden daarom een bijeenkomst en debat waarin we de burgemeester vroegen scenario’s uit te werken om demonstranten permanent op grotere afstand van de kliniek te plaatsen. Dat heeft zij gedaan. Burgemeester Dijksma ziet meer wettelijke mogelijkheden om in te grijpen. Tot nu toe stond nooit vast dat demonstranten afspraken schonden. Dankzij de inzet van agenten en toezicht in burger is dat nu wel aangetoond. De plek om te demonstreren verder weg van het Vrelinghuis is nu de permanente demonstratieplek geworden. Daarnaast heeft de burgemeester aangegeven meer maatregelen te nemen als de demonstranten de afspraken blijven schenden. Lees meer in de brief van de burgemeester.

Raadslid Hester Assen: “We zijn voor de bezoekers en medewerkers van de kliniek ontzettend blij dat deze burgemeester doorpakt. Eindelijk loont onze inzet om vrouwen ongehinderd de kliniek te laten bezoeken op een moment dat ze toch al zo kwetsbaar zijn. We blijven er op toezien dat dit nu en in de toekomst zo blijft en demonstranten zich aan afspraken houden.”

Meer weten hierover? Neem contact op met Hester via [email protected] of 06-50999755.