17 maart 2018

Belangrijk: Eigen plek voor studenten en starters

Beste Maxer,

Het is heel fijn om als student of starter een eigen plek te hebben. Hoe gezellig een studentenhuis ook kan zijn, niet je keuken en badkamer met anderen te hoeven delen is ook wat waard. Geen schoomaakroosters, WieBetaaltWat of ruzie over welke serie of film er gekeken wordt. Gewoon je eigen plek, het liefst van een beetje kwaliteit en niet al te ver van een supermarkt of kroeg.

Eigen Plek

Als oud-bewoners van de City Campus Max weten we hoe belangrijk dat is, je eigen plek. Die is in Utrecht helaas niet makkelijk te vinden, want wonen is bijna onbetaalbaar geworden. Buiten de Max om is er weinig te vinden, zoals je zelf wellicht ook gemerkt zult hebben. Zo dreigen we een hoop net afgestudeerden en starters kwijt te raken, en dat kan niet.

Wij willen een Utrecht waar er niet alleen plaats is voor mensen die drie ton neer kunnen leggen voor een koophuis of €1.200,- per maand aan huur willen betalen. Dat kan, maar dan moet er echt wat veranderen. Dan moet wonen niet alleen aan de vrije markt worden overgelaten. Mede dankzij de PvdA komt er straks een mooie wijk naast de City Campus Max te liggen: de Merwedekanaalzone, met een gezonde mix van sociale huur en woningen voor middeninkomens. Jammer genoeg gebeurde dat laatste de afgelopen vier jaar veel te weinig, door het college van D66, VVD, GroenLinks en de SP. Kijk maar naar het Stationsgebied of op het Smakkelaarsveld: geen betaalbare woningen, maar dure huizen waar meer in belegd dan gewoond wordt.

Wij maken andere keuzes

Wij maken hiervoor andere keuzes:

• Stop met de verkoop van sociale huurwoningen.
  • Stel bij nieuwbouw harde percentages sociale huur van 30 tot 40%, en 30 tot 40% huur- en koopwoningen voor middeninkomens.
  • Trek het huurpuntensysteem door tot zeker €1.000,- kale huur om huurders te verzekeren van redelijke (midden)huur en huurbescherming.

Stem daarom 21 maart op de PvdA Utrecht.

Rick van der Zweth
Lijsttrekker PvdA Utrecht en oud-bewoner City Campus Max