10 juni 2021

Bülent Isik bij bespreking Ruimtelijke Strategie Utrecht: We bouwen geen stad maar een samenleving!

De Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 (RSU 2040) geeft de condities weer voor het toekomstperspectief van de stedelijke ontwikkeling. In de RSU wordt rekening gehouden met een groei van de stad tot boven de 450.000 inwoners en het toevoegen van 60.000 woningen. Het college zet een visie neer die probeert aan te sluiten bij de kwaliteiten van de stad en de ambitie van gezond stedelijk leven voor iedereen. De PvdA is zeer kritisch over het voorstel.

Oplossing voor maatschappelijke vraagstukken

Raadslid Bülent Isik: “De RSU moet niet alleen ruimtelijke ambities mogelijk maken, maar moet juist ook bijdragen aan de oplossing van sociaal- economische en maatschappelijke vraagstukken in onze stad.  Wij willen dat iedereen in Utrecht zeker kan zijn van goed en fijn wonen, werken en recreëren met goede voorzieningen. We bouwen geen stad, maar een samenleving”.

De andere kant van groei

De groei van de stad kent zowel voor- als nadelen. Een van de nadelen is de ruimtelijke tweedeling in de samenleving. Wij roepen het college op om niet te kiezen voor maximale groei en de RSU in te zetten om de ruimtelijke tweedeling te verkleinen.

Eén van de grootste oorzaken van de onbetaalbaarheid van woningen en voorzieningen in de stad is de grondspeculatie op toekomstige en bestaande bouwgronden. “Mijn fractie wil dat er actief grondbeleid wordt uitgevoerd, met het doel dat er geen grondspeculatie meer plaats vindt. Daarom willen wij bij de prioriteitsgebieden en in de nieuwe verdichtingslocaties als verplichting de Wet voorkeursrecht gemeente opleggen. We willen niet dezelfde taferelen als in de Merwedekanaalzone”, aldus Isik.

Om voldoende betaalbare woningen te kunnen bouwen kiest de PvdA voor de variant 40-40-20 (40% sociale huur, 40% middelhuur en koop 20% dure koop en huur). Daarnaast vindt de PvdA dat alle sociale huurwoningen die door de marktpartijen/ontwikkelaars worden gebouwd ten minste 50 jaar in hetzelfde segment moeten blijven. Dat is nodig voor het waarborgen van de betaalbaarheid.

Inclusieve stad

Het college geeft aan dat het voor mensen met midden- en lagere inkomens steeds moeilijker wordt om in de stad te wonen; men stelt dat de kansenongelijkheid dreigt toe te nemen.

Isik: “Dit dreigt niet te gebeuren, dit is al jaren gaande. Toenemende ongelijkheid, grote gezondheidsverschillen, geen gelijke kansen in onderwijs en verregaande polarisatie zorgen voor de ongewenste tweedeling, ook in ruimtelijk opzicht. Het is heel erg belangrijk om ongelijk te investeren om ongelijkheid te bestrijden. De PvdA wil dat dit al jarenlang bestaande probleem nu eindelijk écht aangepakt wordt”.

Bouwen buiten de stad

Het college wil tot 2040 60.000 woningen bouwen. Er liggen concrete plannen voor 40.000 woningen. Het verschil bedraagt 20.000 woningen. Voor deze 20.000 is er geen concrete oplossing. Rijnenburg kan wél een oplossing bieden. In de opgave voor Rijnenburg tot 2040 komt het bouwen van huizen niet voor. Ieder met een beetje gezond verstand zegt dat de woningbehoefte voor iedereen niet alleen in de stad opgelost kan worden.

Isik: “Wij hebben hiervoor de polder Rijnenburg nodig. Duurzame energie in Rijnenburg gaat hand in hand met woningbouw. Wij stellen voor om vanaf nu tot 2030 te werken met het maken van plannen en na 2030 te starten met bouwen”.

Zeggenschap bewoners

De uitgangspunten van dit document zullen de stad erg veranderen. En dat wordt bepaald door een zeer kleine groep mensen. Zij bepalen voor duizenden Utrechters wat voor stad Utrecht moet zijn en zal worden. Mensen in Zuilen, Hoograven, Kanaleneiland, Ondiep en een groot deel van Overvecht weten niet wat er gaande is. Zij worden alleen geconfronteerd met de gevolgen.

Niet alleen de bewoners in de bovengenoemde wijken maar ook in andere wijken willen mensen meer zeggenschap over de toekomst van hun stad.

Mobiliteit

Het college wil de inwoners uit de auto te halen en op de fiets krijgen. Veilige en aantrekkelijke hoofdfietsroutes met goede verbindingen aan de knooppunten kunnen bijdragen om meer te gaan fietsen. Maar, op de grote fietsknooppunten zijn er nu al verkeersonveilige situaties. Hier moeten oplossingen voor komen. Daarnaast wil het college dat de inwoners meer gaan wandelen. De aantrekkelijkheid en de kwaliteit van de wandelroutes is slecht. Dat moet dus aantrekkelijker worden. Om het centraal station te ontlasten pleit de PvdA voor duurzame en kleinschalig buurt gerelateerde mobiliteit.

Bij behandeling van de RSU in de gemeenteraad zal Bülent Isik op bovengenoemde thema’s moties en amendementen indienen. Wij houden u op de hoogte!