3 juni 2019

Bülent Isik: Utrecht is niet zo veilig als we zouden willen

Raadslid Bülent Isik concludeert na de recente gewelddadige gebeurtenissen in Utrecht dat de stad lang zo veilig niet is als we zouden willen. “En daar moet iets snel én structureel iets aan gebeuren”.

Steeds meer incidenten

Isik vervolgt: “Utrecht is prachtige en aantrekkelijke stad om te wonen, maar niet iedereen is zeker van een veilig Utrecht. Veiligheid is een primair behoefte. De lokale en landelijke overheid zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van deze veiligheidsbehoefte. Dat gebeurt niet. Beide overheden schieten hierin zeer tekort. Er gaat bijna geen dag voorbij zonder dat er een criminele actie plaatsvindt in onze stad en in Nederland”.

Oproep

Tijdens een interview door RTV-Utrecht met de Burgemeester op vrijdag 31 mei jl., antwoordde hij:  “ Ja, Utrecht is veilig” op de vraag: ‘Is Utrecht nog veilig’?
Op basis van alle gebeurtennissen en de geluiden vanuit onze samenleving heeft de PvdA een andere mening. Utrecht is niet zo veilig als wij met elkaar zouden willen. Wij hebben het vermoeden dat in Utrecht internationaal georganiseerde criminelen steeds meer ruimte hebben en krijgen om dingen te doen die niet zouden mogen plaatsvinden.

Isik: “Mijn fractie roept het college en alle fracties op, om in het belang van een veilige samenleving samen te werken en ons met z’n allen in te zetten voor een veilig Utrecht. Om te voorkomen dat er vergelijkbare incidenten gaan plaatsvinden moet er iets gebeuren. Daarover stel ik een aantal vragen aan de burgemeester. Ik wil vooral weten of het college op basis van de recente gebeurtenissen aanvullende veiligheidsmaatregelen gaat treffen. Daarnaast stel ik vragen over de financiering daarvan”.