13 februari 2020

Burgemeester zegt uitvalbasis om leefbaarheid en veiligheid te verbeteren in Lombok toe

Wij vragen regelmatig aandacht voor de leefbaarheid en veiligheid in Lombok en omgeving.

Brief bewoners

Op 10 oktober hebben we een brief aan Burgemeester Jan van Zanen overhandigd. Deze brief was afkomstig van diverse bewoners uit Lombok. In de brief hebben deze bewoners rondom de JP Coenstraat weer hun zorgen uitgesproken over de leefbaarheid en veiligheid. De zorgen hebben betrekking op (ondermijnende) criminaliteit, overlast door drugsdealers en lachgasgebruikers, zwerfvuil vooral bij ondergrondse containers, overlast van verwarde personen, verkeersonveiligheid op en rond Kanaalstraat. Deze zaken zijn ook aangekaart bij de wijkwethouder Lot van Hooijdonk. Dat heeft niet geleid tot verbetering van de situatie.

Burgemeester in gesprek

Op ons verzoek ging de Burgemeester recentelijk met dezelfde bewoners in gesprek. Naast het feit dat de bewoners hun zorgen weer hebben toegelicht, willen zij de politie en handhaving uit de auto, en te voet in de Kanaalstraat aan het werk zien.

Raadslid Bülent Isik heeft de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Wat gaat het college op korte en lange termijn concreet doen om de veiligheid en leefbaarheid in Lombok te verbeteren?
  2. Op dezelfde avond hoorden wij zowel van de bewoners, ondernemers, ambtenaren als van de politie dat zij willen dat er op de Kanaalstraat ‘een uitvalbasis’ komt om de handhaving en het toezicht verder aan te scherpen en voor en tijdens de herinrichting van de Kanaalstraat deze locatie ook te gebruiken als informatiepunt. Is de Burgemeester bereid om dit verzoek te honoreren? Zo nee, waarom niet?
  3. Niet geregistreerde ‘bijna ongelukken’ baren grote zorgen bij de bewoners en ondernemers. Bewoners klagen over hard rijden en onveilige verkeerssituaties op de Kanaalstraat. Wat gaat het college doen om de verkeerssituatie op de Kanaalstraat te verbeteren?
  4. We hebben vernomen dat in de 30 km-zones het wettelijk niet mogelijk is te handhaven op snelheid. Is dat zo? Zo ja, wil de Burgemeester dit in VNG verband bij de minister aan de orde stellen?
  5. In het kader van begeleid wonen is er iemand in JP Coenstraat gehuisvest. Deze persoon heeft onvoldoende begeleiding en veroorzaakt veel overlast en trekt veel dealers aan. Is het college bereid om de zaak met Lister Bescherm Wonen te bespreken zodat er het einde wordt gemaakt aan de overlast? Zo nee, waarom niet?
  6. Zowel de bewoners, ondernemers als mijn fractie vinden dat de visie Kanaalstraat integrale maatregelen moet bevatten, met niet alleen fysieke maar ook sociale aspecten (veiligheid, sociale cohesie). Volgens de planning wordt de visie Kanaalstraat in 2022 uitgevoerd. Dat is erg laat. De maatregelen zijn broodnodig. Kan het college toezeggen alles op alles te zetten om de uitvoering van de visie Kanaalstraat zo snel mogelijk te laten plaatsvinden? Zo nee, waarom niet?

Antwoorden Burgemeester

Hier (v.a. minuut 18.40) kun je de antwoorden van de Burgemeester terugzien.