19 oktober 2015

Column ombudsteam Stadsblad Utrecht: Geschrokken Irma klopt aan bij het Ombudsteam

Deze column verscheen op woensdag 30 september in Stadsblad Utrecht

Een rekening voor je energieverbruik die zo hoog is, dat je zeker weet dat je die niet kunt betalen. Dat overkwam Irma. Ze wist ook zeker: dit kan niet kloppen. Ruim 1800 euro bijbetalen! Zo kwam Irma bij het Utrechtse PvdA ombudsteam. Ze had eerst aan de bel getrokken bij het energiebedrijf en bij het buurtteam. Hun advies: vraag gespreide betaling. Onbevredigend, vond Irma, zo lang ze niet snapte waar het hoge bedrag vandaan kwam.

Samen aan tafel gaan zitten en de tijd nemen, dat is het eerste dat het PvdA ombudsteam dan doet. Irma had de rekeningen van het energiebedrijf bewaard en meegebracht. Precies snappen wat er in zulke nota’s staat is soms lastig; zo ook nu. Hoe was te verklaren dat op een “correctienota” de begin- en eindstand van de energiemeter precies hetzelfde waren, terwijl er toch een verbruik van 3.345 kWh elektriciteit en 1.610 m3 gas stond vermeld? Het ombudsteam ging aan het rekenen, aan het vergelijken, aan het bellen, aan het mailen en nog een keer aan het bellen. Een tip voor Irma: maak elke week een foto van je meterstanden. De kantenservice meldde: “Correctienota’s zijn correcties op echte nota’s – in het geval van mevrouw een correctie op een correctie – en die nota hoeft niet te verklaren waarom je geld moet betalen – of terug krijgen; dat kan ook.”

Voor de echte verklaring moest een officiële klacht worden ingediend. Irma wilde het raadsel van het hoge bedrag immers echt oplossen en de klantenservice weet dan te weinig.
Had Irma’s nieuwe  ‘slimme’ meter er iets mee te maken? Had het energiebedrijf of de netbeheerder een fout gemaakt? Na flink zeuren en volhouden, bleek dat wegens de nieuwe meter een schatting was gemaakt van het energieverbruik het jaar er voor. Door foto’s van de meterstanden, kon Irma aantonen dat de ‘schatting’ ongeveer tien keer zo hoog was als het verbruik nu. Tot slot en besluit gaven leverancier en netbeheerder toe. Dat kon gewoon niet kloppen. Alle nota’s werden ingetrokken, streep er door! Irma kon met een schone lei beginnen.

Voor alle Utrechters: PvdA ombudsteam Utrecht
Inloopspreekuur: iedere woensdag 10.00 – 12.00 uur
Van Brammendreef 159
tel 030 2 86 11 21
utrecht@pvda-ombudsteam.nl