28 januari 2016

Communicatie moet beter, besluitvorming inzichtelijker

Tegen afspraken met de gemeenteraad in, heeft de wethouder bewoners pas geïnformeerd over extra opvang voor vluchtelingen nadat het besluit al was genomen. De opvanglocaties zijn zonder goed overleg aan de stad en de gemeenteraad medegedeeld en veel bewoners voelen zich niet serieus genomen. De PvdA Utrecht en enkele andere fracties zijn hierover zeer kritisch op de wethouder.

Vandaag vergaderden de gemeenteraadsfracties en de wethouder over het opvangen van vluchtelingen in de wijken West, Oost en Overvecht. De PvdA-fractie is niet te spreken over de communicatie met bewoners en over de keuze voor de gekozen locatie in Overvecht. Overvecht is een mooie wijk maar ook een met veel sociaaleconomische problemen. Dat de wethouder daar geen rekening mee houdt bij zijn keuze vind ik onbegrijpelijk. Wij zien liever dat vluchtelingen kleinschaliger en beter door de stad verspreid worden opgevangen.

Sociaaleconomische criteria
Ook een aantal andere fracties toonden zich kritisch. Niet de SP, GroenLinks en D66. Zij menen dat de zoektocht naar locaties goed is verlopen. Het grootste probleem dat de PvdA-fractie met de besluitvorming heeft, is dat wethouder alleen naar de geschiktheid van panden heeft gekeken en geen sociaaleconomische criteria lijkt te hebben laten meewegen. De wethouder kon mijn vragen daarover niet naar tevredenheid beantwoorden.

Samen met de ChristenUnie wil mijn fractie een goede onderbouwing, een betere dan die waarmee we het nu moeten doen, over hoe het college tot het besluit voor Overvecht is gekomen. De VVD steunt dat verzoek ook. Maar anders dan wij meent de VVD dat het besluit nu eenmaal is genomen en dat de kous daarmee af is. Terwijl het uiteindelijke besluit toch echt aan de gemeenteraad is. Volgende week spreken we verder over dit onderwerp met de wethouder.

Voor vragen kan je contact met mij opnemen via [email protected] of 06-23121444

Volg me op twitter: @BouchraDibi