De beste kandidaat-raadsleden voor onze stad selecteren? Neem plaats in de kandidaatstellingscommissie!

6 november 2020

In maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Als PvdA Utrecht zoeken we natuurlijk de beste raadsleden om onze stadsgenoten te vertegenwoordigen. De PvdA wil met een sterke kandidatenlijst kiezers overtuigen hun stem aan de PvdA te geven. En nog belangrijker onze kandidaten moet na de verkiezingen ons verkiezingsprogramma realiseren. Het zijn die periode de belangrijkste ambassadeurs voor de PvdA in onze stad.

De kandidatenstellingscommissie selecteert de kandidaten en doet een voorstel aan de ALV voor een kandidatenlijst waarmee we in maart 2022 de verkiezingen ingaan.

Voor deze commissie zijn wij op zoek naar leden die hier hun kwaliteiten willen inzetten. We zoeken mensen:

1. die begrijpen wat het raadslidmaatschap met zich meebrengt en wat het vraagt van raadsleden;
  2. met mensenkennis, die in een beperkte tijd (een of twee gesprekken) kunnen beoordelen hoe geschikt iemand is om voor de PvdA gemeenteraadslid te worden in Utrecht;
  3. die in juni, 2e helft augustus en september van 2021 tijd hebben om een paar zaterdagen en/of avonden beschikbaar te zijn voor de gesprekken met kandidaten en vergaderingen van de kandidatenstellingscommissie om tot de kandidatenlijst te komen;
  4. die in staat zijn om samen met andere leden van de kandidaatstellingscommissie één gezamenlijke voordracht voor de ALV te maken.

De PvdA wil een lijst met kandidaten die de diversiteit van onze stad weerspiegelen. Dat lukt alleen als de kandidatencommissie ook divers is.

Ben je geïnteresseerd?
Meld je dan uiterlijk 20 november aan bij het bestuur door een mail te sturen naar [email protected]. Stuur je CV en een (korte) motivatie mee. Begin/medio december hoor je of je geselecteerd bent voor de kandidaatstellingscommissie.

Tijdens de ALV van 20 januari stelt de kandidaatstellingscommissie zich ook voor aan de leden en wordt de profielschets voor raadsleden gepresenteerd en vastgesteld. De kandidaatstellingscommissie zal worden voorgezeten door Staf Depla, oud Utrechts Tweede Kamerlid en oud-wethouder in Eindhoven.

Over Staf Depla
Staf Depla kwam in de jaren 80 in Utrecht wonen. De vereniging van jonge agrariërs houdt kantoor midden in de stad Utrecht en daar had hij zijn eerste baan. Tussen 2000 en 2010 was hij Utrechts Kamerlid voor de PvdA. In die tijd was hij onder meer woordvoerder wonen en wijken. Kamerleden adopteerden toen wijken. Staf deed dat voor de Utrechtse wijken Ondiep en Overvecht. En met Hans Spekman, zijn toenmalige collega in de Kamer, gingen ze om de maand samen met de afdeling de deuren langs in Utrecht.
Na 10 jaar Kamerlid vond Staf het tijd voor een nieuwe stap. Dat bracht hem weer terug in zijn geboorte stad Eindhoven. Daar is hij 8 jaar wethouder geweest. Omdat zijn vrouw en 2 kinderen in Utrecht bleven wonen was hij de weekenden in Utrecht en kon hij Waterpolo blijven spelen in de Krommerijn. In 2018 was het tijd om de “slimste” stad weer te verruilen voor de Domstad.