2 oktober 2021

De stad weer voor iedereen!

We leggen huren aan banden en de gemeente gaat zelf woningen aanschaffen en verhuren. Met een gezond ontbijt en lunch op school bieden we ieder kind een gezonde start. En MBO-studenten krijgen dezelfde voorzieningen als andere studenten, zoals een kamer via SSH, de UIT-week en sporten voor gereduceerd tarief op Olympos. Met deze en andere plannen maakt de PvdA van Utrecht weer een stad voor iedereen. Vandaag presenteert de PvdA haar verkiezingsprogramma: ‘De stad weer voor iedereen’

Download het programma hier.

Utrecht is een prachtige stad waar veel mensen met groot plezier wonen. Maar de stad is er niet meer voor iedereen. Wijken worden eenzijdiger, er is geen betaalbare woning meer te vinden en op alle vrije stukjes grond komt veel te dure hoogbouw. Ondertussen groeit de ongelijkheid en zijn er enorme gezondheidsverschillen. Te veel jonge mensen groeien op in armoede met weinig kansen, op jonge leeftijd op school en later bij het vinden van werk. De criminaliteit in onze stad neemt alarmerend toe met (drugs)criminelen die het op de Utrechtse jeugd hebben voorzien.

De PvdA wil de regie terugpakken en bouwen aan een stad die weer voor iedereen wordt. Rick van der Zweth, lijsttrekker voor de verkiezingen: “We gaan niet afwachten, maar afdwingen dat er betaalbare woningen komen. We werken toe naar 40% sociale huurwoningen in de hele stad en stoppen per direct volledig met de verkoop daarvan. Er komen afdwingbare afspraken met ontwikkelaars, we leggen de huren aan banden en de gemeente gaat zelf woningen opkopen en verhuren. We schuwen geen enkel middel om wonen weer betaalbaar te maken.”

We starten een offensief tegen de groeiende ongelijkheid en gezondheidsverschillen. Er komt weer een wijkaanpak, waar we investeren in wijken en mensen die dat het hardst nodig hebben. Zodat kinderen er veilig opgroeien met goed onderwijs, liefdevolle zorg en een eerlijke kans op goed werk. We zorgen ervoor dat inwoners in alle wijken zelf de dienst uitmaken en niet degenen met de dikste portemonnee.

Afgelopen acht jaar heeft de stad in de uitverkoop gestaan en is daarmee alleen voor de happy few geworden. Rick van der Zweth: “We zien een stad die niet meer voor iedereen is. Problemen die er al langer zijn, worden erger. Het tekort aan betaalbare woningen, een tekort aan leraren en zorgverleners, groeiende drugscriminaliteit en een toenemende tweedeling. Daarom moet er nú wat veranderen.”