Het Utrechtse lerarentekort aanpakken

8 december 2023

Het onderwijs is de plek waar kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Ieder kind moet daarom een gelijke kans hebben op goed onderwijs. Het tekort aan leraren bedreigt de gelijke kansen op goed onderwijs. Dat komt ook omdat het tekort aan leraren sommige scholen harder raakt dan andere. Terwijl we willen dat het niet uitmaakt waar je naar school gaat. Daarom moeten we er alles aan doen dat elk Utrechts kind een goede leraar heeft voor de klas.

In het deze week verschenen PISA-rapport daalt Nederland op veel belangrijke ranglijsten, zoals lees- en rekenvaardigheid. Om dit te keren zijn enorme investeringen nodig, ook vanuit de landelijke politiek. De Algemene Onderwijsbond noemt daarbij het lerarentekort ”de moeder van alle problemen.”

in Utrecht kunnen we dit niet oplossen. Maar de nood is zo hoog dat we als GroenLinks en PvdA Utrecht nog meer willen doen om het lerarentekort aan te pakken, bovenop wat er al gebeurt met o.a. UtrechtLeert. Daarom doen wij vandaag, ook samen met D66, verschillende voorstellen.

Een campagne om leraren te werven
Sommige scholen voeren al hun eigen campagnes om leraren te werven. Dat lukt niet iedere school.
Een gezamenlijke campagne door de gemeente is eerlijker en efficiënter. Daarbij speciale aandacht voor schoolleiders, die nu nog geen aandacht krijgen in de gemeentelijke plannen voor onderwijs.

Laat commerciële bureaus geen slaatje slaan uit het lerarentekort
Scholen concurreren onderling om personeel. Daardoor voelen veel scholen zich genoodzaakt om docenten via uitzendbureaus in te huren. Wij willen een overkoepelende pool van invaldocenten. Zo kunnen beginnende docenten ingezet worden waar ze nodig zijn.

Meten = weten
GroenLinks en PvdA Utrecht hameren al langer op het belang van het monitoren van het lerarentekort. Door voorstellen van ons in het verleden hebben we nu een beter zich op het tekort in Utrecht. Wel is een groot deel van het lerarentekort in Utrecht ”onzichtbaar”. Lesuitval, onbevoegde docenten en kortere schoolweken vangen een deel van het tekort op, maar dit zien we nog niet terug in de cijfers. Dat moet verbeteren.