22 april 2016

Kwetsbare Utrechters in de knel

Een groeiend aantal hulpbehoevende Utrechters heeft het moeilijk. Jongeren met problemen raken onnodig dakloos, uitgeprocedeerde asielzoekers staan op straat en mensen met acute psychische problemen moeten eindeloos op hulp wachten. De problemen worden veroorzaakt door bezuinigingen op zorg en ondersteuning, door een tekort aan betaalbare woonruimte in de stad en door gebrekkige samenwerking tussen de gemeente en instellingen. Ik heb dit meerdere keren aangekaart maar het college van B en W zegt dat er geen mensen op straat komen te staan. De ontkenning is verbazingwekkend, zeker omdat instellingen als het Leger de Heils, het Steunpunt Illegalen, de Tussenvoorziening, Back Up, kerken en andere organisaties in Utrecht, de problemen bevestigen.

De wachtlijsten voor hulp en opvang zijn veel te lang, onder andere doordat de hulpverlening verstopt raakt. Cliënten die toe zijn aan een volgende stap, kunnen niet doorstromen omdat er onvoldoende betaalbare woonruimte is. En ook aan plekken met begeleid wonen is een verontrustend tekort. Cliënten houden de schaarse plekken bij de zorginstellingen bezet, waardoor er voor nieuwe aanvragen geen plek is. Deze mensen vallen tussen wal en schip.

Ik heb het college samen met de Partij voor de Dieren nogmaals om opheldering gevraagd. Het gaat om mensen die we niet aan hun lot over kunnen laten. De problemen kunnen niet langer worden ontkend. RTV Utrecht besteedde er afgelopen woensdag aandacht aan in de uitzending van U Vandaag. Je kunt de uitzending hier terugkijken. De schriftelijke vragen die met Eva van Esch (PvdD) stelde, lees je hier.

Voor vragen kan je contact met me opnemen via [email protected] of 06-23121444

Volg me op twitter: @BouchraDibi