Lucasbolwerk: investeren in zorg én veiligheid

22 juni 2023

De situatie op en rond het Lucasbolwerk is schrijnend.  Een groeiende groep drugsgebruikers zorgt voor veel overlast, ook elders in de stad. De situatie is voor omwonenden onhoudbaar en voor professionals onbeheersbaar. Ook voor kwetsbare gebruikers is het een onveilige plek. Daar moet zo snel mogelijk iets aan gebeuren. Het kan niet dat horecapersoneel fysiek wordt bedreigd en dat bewoners zich niet meer veilig voelen voor hun eigen deur. Daarom hebben wij vandaag vóór het verbod gestemd van het gebruik van harddrugs in de openbare ruimte.

Maar met alleen dat verbod lossen we het probleem niet op. Dan sturen we gebruikende en kwetsbare mensen weg uit het Lucasbolwerk. Ze zijn dan niet geholpen en verdwijnen misschien in de anonimiteit.  Wij vinden dat zorg en veiligheid hand in hand gaan en dat er naast een verbod nog meer op goede en toegankelijke zorg voor gebruikers moet worden ingezet. Bovendien willen we kwetsbare gebruikers niet straffen, maar  helpen om hun gezondheid te verbeteren. Daarom hebben we vandaag twee moties (hieronder) ingediend om ervoor te zorgen dat zij goede zorg krijgen en hun stem wordt gehoord. Deze moties werden gelukkig door het college overgenomen. Door gesprekken die we hebben gevoerd met zorgaanbieders, gebruikers en  onafhankelijke belangenbehartigers weten we dat een menswaardige aanpak goed werkt. In Utrecht hebben we daar ervaring mee. De “Hel van Catharijne” eind jaren negentig, toen veel drugsverslaafde mensen in de tunnel onder Hoog Catharijne voor overlast zorgden, is op deze manier ook opgelost: grenzen stellen en perspectief bieden.

Tot slot is het goed om te weten dat het verbod in eerste instantie voor 1,5 jaar gaat gelden. De gemeente handhaaft alleen op excessen, dat wil zeggen alleen op die plekken waar overlast wordt ervaren. Na een jaar wordt de aanpak uitvoerig geëvalueerd.

Motie: niets over ons zonder ons

Motie: Goede zorg voor drugsverslaafde mensen