29 augustus 2018

Maak Kapteynlaan en omgeving weer veilig

De fractie van de PvdA heeft in de achterliggende periode veel klachten van bewoners ontvangen over de nieuwe situatie na de herinrichting van Kapteynlaan en Aartsbisschop Romerostraat. Ook de fietsersbond maakt zich zorgen. Reden genoeg voor Bülent Isik om vragen aan het college te stellen.

Grote mislukking

De Kapteynlaan en een gedeelte van de Aartsbisschop Romerostraat zijn in 2016 aangepast. Het werd een 30-km zone en de straat is versmald van twee naar één rijstrook voor auto’s. Het doel was om de snelheid naar beneden te halen. De doelstellingen zijn niet behaald en de weg is juist  onveiliger geworden. Door de bewoners, fietsersbond en PvdA wordt de nieuwe herinrichting gezien als “een grote mislukking”.  Dat wordt nog een keer bevestigd door de bewoners die wij ter plaatse hebben gesproken en we hebben zelf ook waargenomen dat er nog steeds hard wordt gereden en dat ouders met hun kinderen op het fietspad naar de randen van de weg worden gedrukt.

Op 16 februari 2017 heeft de PvdA al mondelinge vragen gesteld over dezelfde situatie. Deze  vragen en het bezoek van de wethouder aan de locatie hebben niet geleid tot een structurele oplossing van verkeersproblemen  en het structureel wegnemen van de zorgen van de bewoners, de fietsersbond en de PvdA.

Structurele oplossing is nodig

De vakantie is voorbij, de scholen zijn begonnen. Het aantal verkeerbewegingen en de verkeersonveiligheid nemen toe. Voordat er ernstige ongelukken gebeuren, roept de PvdA het college dringend op om zo snel mogelijk met bewoners in gesprek te gaan en te kijken wat er nodig is om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Daarom heeft raadslid Bülent Isik schriftelijke vragen gesteld aan het college.