Nieuw horecakader van tafel: nu een echte visie op onze prachtige binnenstad!

18 januari 2018

Slecht plan

Een voorstel voor een nieuw horecakader van het huidige college in Utrecht gaat geen meerderheid halen, dat werd deze week duidelijk. Als PvdA zijn we daar blij mee, want ook wij zijn kritisch op dit nieuwe horeca-plan. Dit nieuwe plan wil ruim baan maken voor uitbreiding van horeca in onze binnenstad en wij vrezen een onomkeerbare ontwikkeling die op termijn leidt tot ‘Pretpark Utrecht’. Ook veel bewoners en ondernemers uitten deze zorgen de afgelopen maanden.

Wij zijn blij dat een meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad het met ons eens is dat dit nieuwe horecakader een slecht plan is. In de Utrechtse binnenstad moet een balans zijn tussen wonen, winkels, horeca, cultuur en historie. Dat is wat onze binnenstad zo uniek en aantrekkelijk maakt. Dit horecaplan van D66-wethouder Jeroen Kreijkamp zou meer ruimte bieden aan horeca, ook op nieuwe plekken in de binnenstad. Als PvdA vrezen we dat de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze binnenstad hiermee in het geding komen en daarom stemmen wij tegen dit plan. Voor de huidige overlast is namelijk nog geen goede oplossing en het plan is vaag over de definitie van leefbaarheid, overlast en hoe er gehandhaafd wordt. Daar moet dus eerst een goede visie op komen.

Horeca in de wijk

Horeca is een verrijking van onze binnenstad, net als de vele leuke winkels die Utrecht rijk is. Wij houden er zelf ook van een hapje te eten of drankje te doen in de vele restaurants en kroegen die we hebben. Wij geloven alleen niet dat ‘meer, meer, meer’ altijd beter is.

De vele horeca-ondernemers die moeite hebben het hoofd boven water te houden of zelfs de deuren moeten sluiten, zoals recent restaurant Sparkling, onderschrijven dat. Tegelijk is er behoefte aan meer ruimte om buiten de binnenstad een hapje op de hoek te kunnen eten, in de wijk. Daar voorziet dit horecakader wel in, en daar zijn we dan ook positief over.

Stemmen

Op 21 maart kunnen Utrechters weer stemmen. Wij zullen er alles aan doen dat een nieuw bestuur van onze stad met een échte visie op onze historische binnenstad komt. Een visie met een goede balans voor wonen, winkelen, horeca, cultuur en historie. Een visie op een binnenstad waar ondernemer, binnenstadbewoner, toerist en alle Utrechters zich thuis voelen.

Zeker zijn dat de binnenstad voor iedereen een aantrekkelijk centrum van onze stad blijft. Zeker zijn dat Utrecht geen pretpark wordt. Stem 21 maart PvdA als u daar ook zeker van wil zijn.