17 april 2020

Nieuwe solidariteit: Valerie Schonen geeft gratis muziekles aan 65-plussers

De coronacrisis heeft ingrijpende gevolgen voor het dagelijks leven, en raakt ons allemaal diep. Mensen vrezen voor hun inkomen, hun gezondheid of de gezondheid van dierbaren. Maar deze moeilijke tijd wordt ook gekenmerkt door zorg en liefde voor elkaar. Het is indrukwekkend hoe solidair onze stad zich toont: we kijken naar elkaar om en zorgen voor elkaar. In de portrettenreeks ‘Nieuwe solidariteit’ interviewen we Utrechters die andere stadsgenoten in deze tijd helpen. Bij De Utrechtse Muziekschool (DUMS) zijn ze met een heel bijzonder project gestart: Thuis met DUMS voor 65-plussers. Ook viooldocent Valerie Schonen geeft tegenwoordig online muzieklessen.

Valerie: “We willen mensen helpen die momenteel thuis zitten en niet veel mogelijkheden hebben. Juist ouderen vallen in deze doelgroep. In korte tijd is voor hen het project Thuis met DUMS opgezet.”

Het idee is dat Utrechtse ouderen binnen vier weken de basis van een instrument leren spelen. De lessen zijn gratis. Het instrument krijgen ze in bruikleen van de muziekschool. Elke ochtend plaatsen Valerie en haar collega’s een les online. ’s Middags is er contact tussen de docent en de cursisten via beeldbellen. Valerie: “Het is goed om een contactmoment te hebben. Ze kunnen ons vragen stellen over de les, maar het heeft ook een sociale functie. Even vragen hoe het gaat.”

Valerie vindt het mooi om te zien dat haar cursisten zo snel wat opsteken. “Mijn deelnemers zijn enthousiast en gaan ervoor. Ze studeren intensief. Het biedt een mooie afleiding in deze tijd. Door muziek kom je in een andere wereld terecht. Je kan veel plezier hebben door muziek te maken.”

Een duet spelen via een iPad en een laptop, het is ook voor Valerie een geheel nieuwe ervaring. Op maandag 30 maart zijn de cursussen gestart en op Koningsdag sluiten ze af. “We willen dan met zoveel mogelijk mensen het Wilhelmus spelen. Dat geeft ook een saamhorigheidsgevoel. Er doen zo’n 20 instrumenten mee aan Thuis met DUMS, dus hopelijk krijgen we een mooi online orkest.”