14 december 2017

Onacceptabele situatie regiotaxi Utrecht

Schrijnend

De PvdA concludeerde het al eerder: de regiotaxi is een schrijnend voorbeeld van waar marktwerking toe kan leiden: het aanbod is ondermaats, reizigers worden niet bediend, chauffeurs zijn ontevreden en een belangrijke maatschappelijke doelstelling, namelijk iedereen mee kunnen laten doen in onze samenleving, staat onder druk. Ik heb in het begrotingsdebat al enkele voorbeelden uit ons meldpunt voorgelezen; het is echt diep triest.

Wij stelden, samen met onze PvdA collega’s uit Provinciale Staten en Stichtse Vecht, begin september al voor om het contract met de huidige vervoerder DVG op te zeggen. Dat kon niet, zei de wethouder toen. Althans: alleen als je onder dezelfde voorwaarden met de nummer 2 in zee zou gaan. Nu kan het ineens wel, en nu blijkt het in de praktijk wel mogelijk om meer kwaliteitseisen te gaan stellen. Waarom kan het nu wel?

De PvdA is natuurlijk blij dat het contract alsnog is opgezegd en dat kwaliteit belangrijker wordt. Maar we hebben nog wel veel vragen.

Wat willen wij op de korte termijn?

• We krijgen alweer verontrustende signalen over regiotaxi’s die helemaal niet of veel te laat komen. Op zich niet heel verrassend helaas: DVG heeft nu geen enkele prikkel om de dienstverlening te gaan verbeteren, omdat het in april toch op houdt. Ook horen we dat tijdelijke contracten niet worden verlengd en dat het personeelstekort nog verder oploopt. In de brief lezen we dat de situatie elke dag wordt gemonitord. Hoe kan het dan toch weer zo fout gaan?
  • Hoe gaat het college garanderen dat het vervoer op orde komt en blijft tot aan de nieuwe gunning? Is het college bereid indien nodig in zee te gaan met een andere vervoerder voor de tijdelijke situatie?

Wat willen wij bij de nieuwe aanbesteding?

• Mooi dat de verhouding kwaliteit versus prijs nu 60-40 wordt in plaats van andersom. Maar hoe krijgt dat in de praktijk vorm? Hoe wordt gewaarborgd dat de regiotaxi betrouwbaar gaat rijden en met het juiste materieel?
  • Wij horen dat de arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs niet op orde zijn, een van de redenen voor de huidige problemen. Het is mooi dat de chauffeurs met een vast contract volgens de cao over gaan naar de nieuwe vervoerder, maar er zal op dit punt ook echt iets moeten verbeteren. Hoe wordt in de cao gewaarborgd dat de chauffeurs een goed loon verdienen en goede arbeidsvoorwaarden krijgen?
  • Wat zijn de financiële gevolgen van de nieuwe aanbesteding en wie draagt welk deel van de extra kosten? We lezen dat er ruimte zit in het Wmo-budget voor 2018, maar extra inzetten op kwaliteit betekent toch structureel meer budget voor deze voorziening? Wanneer krijgen we hierover een voorstel?
  • Hoe kan de gemeenteraad sturen op deze aanbesteding?
  • De wethouder kondigde eerder een toekomstvisie aan voor vraaggerichte vormen van vervoer. Wanneer kunnen we deze verwachten?

Mensen die vervelende ervaringen hebben met de regiotaxi kunnen nog altijd terecht op ons meldpunt: www.meldpuntutrecht.nl