28 september 2015

Oplossing hoge kosten stadsverwarming stap voor stap dichterbij

Vlak voor de zomer kaartte ik bij het college van B & W aan dat stadsverwarming voor sommige huishoudens leidt tot onverklaarbaar hoge rekeningen. Met name uit Overvecht komen veel meldingen van spookrekeningen en naheffingen, maar ook in de rest van de stad klagen mensen over hoge kosten terwijl hun energieverbruik niet abnormaal hoog is. Na lang aandringen van de PvdA in de gemeenteraad en daarbuiten, zegde energiebedrijf Eneco toe onderzoek te doen naar de problemen. Te beginnen met de Naxosdreef in Overvecht. De resultaten zijn bekend en werden vorige week aan de bewoners gepresenteerd. Ik ben blij dat eigenaar Delta Lloyd heeft besloten de panden en leidingen beter te isoleren en dat Eneco de kosten over de afgelopen twee jaar opnieuw berekent.

Nadat wethouder Paulus Jansen (SP, wonen) eerder weigerde de zaak op te pakken, kreeg ik uiteindelijk van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks, duurzaamheid) de toezegging dat er een stadsbreed onderzoek komt. Daarin wordt onder meer gekeken naar de oorzaken van de hoge energierekeningen en welke maatregelen nodig zijn om de kosten omlaag te brengen. Ook wordt onderzocht of stadsverwarming bijdraagt aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad.

Verschillende lokale en landelijke media besteedden de afgelopen tijd aandacht aan de misstanden. Onder andere Kassa! en het Algemeen Dagblad. Mede daardoor is er langzaamaan schot in de zaak gekomen. Er wordt eindelijk gezocht naar oplossingen en de betrokken partijen zien in dat die oplossingen niet zullen worden gevonden bij een geschillencommissie maar bij de energieleveranciers, verhuurders en gemeente.

Voor vragen kan je contact met me opnemen via 06 48502989 of [email protected]

Volg me op twitter: @BulentIsik1121