15 januari 2020

Oud en Nieuw moet voor iedereen een feest zijn

Oud en Nieuw moet een feest zijn waarin we met zijn  allen het nieuwe jaar inluiden en elkaar alle moois toewensen. Maar dit feest wordt al jaren ontsierd door overlast, rotzooi en het ergste van alles: honderden slachtoffers van vuurwerk. Elk jaar weer. Dit jaar meldden zich 396 mensen bij de Eerste Hulp met vuurwerkletsel.

Geen feest

Bijna de helft van de slachtoffers van vuurwerk zijn omstanders die zelf niet eens vuurwerk afstaken. En wat ons enorm veel zorgen baart is het geweld en de bedreigingen tegen hulpverleners, voor wie dit de zwaarste avond van het jaar is. De mensen die ons moeten helpen kunnen deze avond nauwelijks fatsoenlijk hun werk doen.

Dit jaar kwam daar nog het onbeschrijfelijke drama met de flatbrand in Arnhem bovenop. Voor de betrokken gezinnen, families en vrienden is dit nu al een inktzwart jaar. Dit sterkt ons in onze overtuiging dat er nu écht iets moet veranderen.

Geen knalvuurwerk en geen vuurpijlen

Wij willen daarom dat er stappen worden gezet om de verkoop en het gebruik van vuurwerk in te dammen. Wij vinden dat er een verbod moet komen op knalvuurwerk en op vuurpijlen. Dat is niet alleen veiliger voor mensen en dieren, maar zal ook de handhaving en het toezicht vergemakkelijken. Het is namelijk lastig om een onderscheid te maken tussen de illegale nitraten, vlinders, cobra’s en shells en legaal knalvuurwerk.

We hopen dat met deze maatregelen het volgende jaar ons allemaal geluk brengt.