13 maart 2019

PvdA wil grenzen aan de maximumprijzen van koopwoningen in het middensegment

De huizenprijzen in Utrecht stijgen al jaren. Inmiddels is het zover dat een doorsneewoning in Utrecht onbetaalbaar is geworden voor bijvoorbeeld docenten, verplegers en agenten. Deze middeninkomens krijgen nauwelijks voet aan de grond: ze verdienen te veel voor een sociale huurwoning, maar te weinig voor een woning op de vrije markt, koop en huur.

Maximumprijs

Op 8 maart berichtte Het Parool dat het Amsterdamse gemeentebestuur gaat ingrijpen in de Amsterdamse huizenmarkt (*). Nieuwe koopwoningen in de middensector krijgen een maximumprijs om ze betaalbaar te houden. De maximale verkoopprijs voor huizen in de middensector zal liggen tussen de 175.000 en 297.000 euro. Bovendien liggen meer maatregelen in het verschiet om beleggers te dwarsbomen: een verhuurverbod en een bewoningsplicht: wie een huis koopt, moet daar zelf wonen.

Betaalbaar wonen in Utrecht

De PvdA Utrecht vindt dit een goed initiatief en zou graag zien dat dit navolging krijgt in onze gemeente. Daarom stelt raadslid Bülent Isik morgen volgende vragen aan de wethouder:

1. Is de wethouder bekend met de maatregelen die het Amsterdamse college gaat treffen om woningen toegankelijk en betaalbaar te maken voor middeninkomens?
  2. Is de wethouder het met de PvdA eens dat dergelijke maatregelen ook in Utrecht noodzakelijk zijn om middeninkomens in onze stad kans te geven op een betaalbare koopwoning? Zo nee, waarom niet?
  3. Is de wethouder bereid om deze maatregelen ook in Utrecht in te voeren? Zo nee, waarom niet?
  4. Is de wethouder bereid om deze maatregelen te verankeren in het nieuwe woonbeleid, te weten in de Woonvisie en het Stadsakkoord? Zo nee, waarom niet?