30 juni 2021

Rood Café over arbeidsmigranten in Utrecht

De PvdA en GroenLinks organiseren op 14 juli van 20.00 tot 21.15 een digitaal Rood Café over de situatie van arbeidsmigranten in Utrecht. Zij gaan in gesprek met Europarlementariër Agnes Jongerius, Ferdinand van de Velde van het Leger des Heils en Henk Bouma van het Huis van Vrede Kanaleneiland.

Schrijnende situatie

Utrecht moet een stad zijn waar bestaanszekerheid en goed werk de norm is. De situatie van arbeidsmigranten staat daarmee in schril contrast. Arbeidsmigranten zijn compleet afhankelijk van werkgevers en raken te vaak dakloos als gevolg van verlies van werk.

PvdA fractievoorzitter Rick van der Zweth: “Arbeidsmigranten gooi je niet zomaar op straat als er geen werk meer is. Helaas gebeurt dat nu wel, ook in Utrecht. Dan zijn ze niet alleen hun werk kwijt, maar dus ook een dak boven hun hoofd en hun zorgverzekering”.

Uitbuiting

Arbeidsmigranten werken vaak onder zeer slechte arbeidsomstandigheden, worden deels zwart betaald en wonen hutje-mutje in kleine kamers tegen torenhoge huren. Henk Bouma en Ferdinand van de Velde worden dagelijks geconfronteerd met schrijnende situaties. Agnes Jongerius zet zich al jarenlang in voor het verbeteren van de situatie van arbeidsmigranten. In dit Rood Café bespreken we wat we in Utrecht kunnen doen.