20 september 2018

Speculeren met schaarse bouwgronden is onacceptabel

In het AD van maandag 17 september jl. stond een artikel met als titel ‘Megawinst op gewilde bouwgrond’. Het gaat om bouwgrond in het Merwedekanaalzone gebied.

Speculeren met schaarste

Er heeft een transactie plaatsgevonden tussen twee marktpartijen waarbij bijna 50% winst is gemaakt. Dat is ruim 14 miljoen euro. Er is niets illegaals aan deze transactie, maar het heeft natuurlijk wel grote consequenties op de betaalbaarheid en beschikbaarheid van de nieuw te bouwen woningen in dit gebied.
Voor de fracties van de PvdA, GroenLinks, de SP is speculeren met schaarste een doorn in het oog. De partijen zouden graag zien dat er afspraken gemaakt worden die ervoor zorgen dat de investeringen maximaal bijdragen aan duurzame en betaalbare woningen in het gebied. Daarnaast willen zij meer maatschappelijke gebiedsgerichte ontwikkeling hanteren. Daarom hebben zij dit geagendeerd voor de commissie Stad en Ruimte. Zodat hierover een debat kan plaatsvinden en de raad zich kan uitspreken.

Vragen

Voordat deze commissiebespreking plaatsvindt, is er echter meer informatie nodig. Bülent Isik heeft het college gevraagd de raad voor 1 oktober te informeren. Ook wil hij weten wat volgens de wethouder de consequenties van dergelijke transacties voor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van woningen in Utrecht zijn én of er nog meer van dergelijke transacties te verwachten zijn.