20 mei 2019

Stem vóór een eerlijk Europa, stem 23 mei op onze Agnes Jongerius

We staan in Europa voor grote uitdagingen. Klimaatverandering, ongelijkheid, verdeelde samenlevingen. Alleen gezamenlijk kunnen we die uitdagingen aanpakken. Dát is de ambitie van de PvdA.

Europa voor de mensen

Deze verkiezingen gaan over de vraag of we werkelijk nog meer rechts beleid willen of dat we Europa voor de mensen heroveren met een progressief alternatief.

Wat dat uitmaakt?

1. Grote bedrijven belasting laten betalen. Na twee jaar dividenddrammen weten we hier maar al te goed hoe multinationals gebruik maken van de slappe knieën van Europese landen om zo min mogelijk te betalen. Dit kan en moet Europees worden aangepakt
  2. Betaalbaar wonen. Voor rechts is wonen een markt, voor links een basisbehoefte. De Timmermanscommissie wil landen meer ruimte geven de woningmarkt te reguleren en wil steden helpen die meer betaalbaar gaan bouwen.
  3. Duurzame economie. De verandering naar een duurzame economie vergt leiderschap. Frans Timmermans heeft dat getoond en kan Europa naar de voorhoede brengen om op een sociale manier de verandering door te voeren.
  4. Bescherming van werknemers. Door een minimumloon in alle landen. Door uitbuiting van arbeidsmigratie aan te pakken. Door bedrijven te dwingen de belangen van werknemers serieuzer te nemen.
  5. Vrijheid van Europese burgers. De rechtsstaat en de vrijheid verdedigen vergt duidelijke waarden en strijdlust. In het gevecht met Polen en Hongarije heeft Frans Timmermans laten zien dat hij durft. Als we hem een groter mandaat geven kan de vrijheid van alle Europeanen beschermd worden. Tegen bedreigingen van binnen én buiten Europa.

Sociale samenleving

Aan een sociale samenleving gaat strijd vooraf: voor fatsoenlijk werk, beschikbare zorg, goed onderwijs en betaalbare huisvesting. In uw dorp of stad, in Nederland én Europa. Agnes Jongerius: “Met die strijd ben ik al mijn hele leven bezig. Nu met volle energie vooruit. Voor de vrachtwagenchauffeurs, de bouwvakkers, de onderwijzers: voor werkenden. Zij verdienen een stem in het Europees Parlement. Want Europa kunnen wij niet overlaten aan de lobbyisten van grote bedrijven”.

Wees niet onverschillig. Maak een positieve keuze. Maak de PvdA de grootste!