1 juli 2019

Utrecht als stad voor iedereen: PvdA wil meer aandacht voor gelijke kansen in Utrechtse Voorjaarsnota

Het college heeft in mei de Voorjaarsnota 2019 gepresenteerd. In deze nota staan de plannen en bijbehorende begrotingen voor de komende jaren. Afgelopen week werd de Voorjaarsnota  in de raadscommissies behandeld. Hier een impressie van de hoofdpunten van onze fractie. Rick van der Zweth, Bülent Isik, Hester Assen, Ilse Raaijmakers en Lau Bosse hebben hun uiterste best gedaan de ideeën van de PvdA over het voetlicht te brengen en er steun voor te vinden. Donderdag 11 juli volgt de slotbehandeling in de gemeenteraad. Dan zal duidelijk worden welke zaken wij kunnen verzilveren.

Meer werknemers in vaste dienst

De PvdA zet zich in voor goed en zeker werk in Utrecht. Wij vinden het belangrijk dat de gemeente hierbij het goede voorbeeld geeft. Daarom hebben we herhaaldelijk aandacht gevraagd voor minder externe inhuur bij de gemeente Utrecht. Daarnaast willen we dat de gemeente minder taken uitbesteed en weer meer mensen in vaste dienst neemt. Wij spraken onlangs met bewakers van het Stadskantoor. Zij vertelden over onzekere contracten, lange werkdagen en slechte secundaire arbeidsvoorwaarden. Zij willen graag in dienst van de gemeente werken. Wij stellen voor om medewerkers van de bewaking, schoonmaak en catering in vaste dienst te nemen. Dat zorgt niet alleen voor betere arbeidsvoorwaarden, maar ook voor meer werkplezier, trots en gevoel van eigenwaarde.

Publieke banen

Er is in Utrecht veel werk dat in de afgelopen jaren wegbezuinigd is. Vrijwilligers zijn in dit gat gesprongen en doen dit werk nu belangeloos. Voorbeelden zijn parkbeheerders, voorlichting over de U-pas, conciërges en ondersteuners op scholen. Wij vinden dat dit volwaardige banen zijn waar een fatsoenlijk salaris tegenover moet staan. We roepen de gemeente op hier publieke banen van te maken.

Kinderen in armoede

De PvdA wil een integrale aanpak om armoede onder kinderen aan te pakken. Het gaat daarbij om het rondkomen thuis, het aanpakken van taalachterstanden, gezonde voeding, mee kunnen doen aan activiteiten op school en het bestrijden van jeugdwerkloosheid. We stellen voor om de onderbesteding van de U-pas en andere armoederegelingen in een fonds te stoppen en dat geld te gebruiken om armoede te bestrijden.

Onderwijs

Goed onderwijs voor elk kind! Daar is iedereen het mee eens, maar de situatie in onderwijsland laat zien dat dit niet zo vanzelfsprekend is. Er zijn verschillen in kwaliteit tussen verschillende wijken, sommige scholen hebben meer last van het lerarentekort dan anderen en door de bezuinigingen op het tegengaan van onderwijsachterstanden hebben sommige kinderen minder kans op goed onderwijs dan andere kinderen. Wij zetten in op het vrijmaken van geld en het creëren van creatieve mogelijkheden om het lerarentekort aan te pakken en om de voorschoolse educatie toegankelijk te houden. Daarnaast willen we een onderzoek naar het aanmeldbeleid van scholen, zodat élk kind toegang heeft tot de school van keuze.

Zorg voor iedereen

Ons zorgsysteem hapert. Wachtlijsten zijn lang, en niet iedereen weet de weg in de wirwar van zorgaanbieders. Dit moet anders. Er is meer aandacht nodig voor het wegwerken van tekorten, met name in de jeugdzorg. Verder willen we dat ook mensen met een minder hoge opleiding en minder gevulde portemonnee de weg kunnen vinden in zorgland en zo voor zichzelf en voor hun kinderen binnen een redelijke termijn terecht komen bij de juiste zorg.

Veiligheid

Of het nu gaat om ondermijnende criminaliteit, schietincidenten, het tekort aan wijkagenten in bijvoorbeeld Overvecht of om het onverantwoord gebruik van lachgas en het toenemende gevoel van onveiligheid in het verkeer: de PvdA heeft dit consequent en herhaaldelijk onder de aandacht gebracht van het college. Het is algemeen bekend dat er meer inzet nodig is. De PvdA wil dat de capaciteit bij handhaving uitgebreid wordt met twee fulltime banen. Wij vinden dat er meer geïnvesteerd moet worden om criminaliteit te voorkomen in plaats van dat er achteraf gecorrigeerd wordt.

Wonen

De Utrechtse woningmarkt is overspannen. Er zijn veel te weinig betaalbare woningen beschikbaar. Door verkoop en liberaliseren van sociale huurwoningen neemt de beschikbaarheid nog verder af. Wij vinden dat de opbrengsten van erfpacht en de meerwaarde van de afdracht van corporaties volledig ingezet moeten worden voor het vergroten van het aanbod van betaalbare nieuwe woningen. Zodat er voor álle Utrechters de mogelijkheid is op een woning in de stad.

Op naar de raadsvergadering

Zoals gezegd wordt de Voorjaarsnota volgende week in de raad vastgesteld. Op bovenstaande onderwerpen en meer zal de PvdA moties indienen. Wij houden u op de hoogte!