Utrecht heeft een ombudsloket!

22 juni 2023

Het Utrechts Ombudsloket gaat vanaf 1 september open! Heel goed nieuws. De PvdA vraagt al jaren om een toegankelijk loket voor alle Utrechters, en nu is het eindelijk zover! Mooi dat mensen die vastlopen straks makkelijk bij de gemeente aan kunnen kloppen. Bezoek de website van het Ombudsloket voor meer informatie.

Lees hier het nieuwsbericht van de bekendmaking:

Utrecht, 22 juni 2023

Voorzitters Utrechts Ombudsloket benoemd

Alma van Bommel wordt vanavond benoemd tot voorzitter van het Utrechts Ombudsloket door de Utrechtse gemeenteraad. Jory Hoogendam wordt plaatsvervangend voorzitter en verantwoordelijk voor het Kinderombudsloket. Vanaf 1 september opent het Utrechts Ombudsloket haar deuren.

‘Een klacht is ook een kans’

‘Open, pro-actief en verbindend, dat zijn de woorden waar ik meteen aan denk als we het hebben over het Utrechts Ombudsloket’, zegt voorzitter Alma Van Bommel. Ik ga dan ook vanaf dit najaar, samen met het team, de wijken in om van Utrechters te horen wat hen bezighoudt. Ik zie een klacht ook als een kans om het contact tussen inwoners en de gemeente te verbeteren.’ Alma van Bommel begon haar loopbaan als docent. Ze werd rector en had een bestuurlijke rol in verschillende onderwijsorganisaties. Ze is actief bij het klokkenluidersgilde in Utrecht.

‘Je kunt altijd hulp vragen’

‘Kinderen hebben niet dezelfde mogelijkheden als volwassenen om voor zichzelf op te komen. Het begint met kinderen vragen stellen en goed luisteren’, zegt Jory Hoogendam, plaatsvervangend voorzitter en verantwoordelijk voor het Kinderombudsloket: ‘Als je in je jeugd vastloopt, dan draag je dat de rest van je leven mee. Maar als je jong leert dat je altijd hulp kan vragen en dat je dan zélf een situatie kan veranderen, is dat een belangrijke les voor de rest van je leven. Ik geloof in empowerment. Dat wil ik kinderen en jongeren meegeven.’

Jory Hoogendam is opgeleid tot psycholoog en werkt momenteel als arts in opleiding medische microbiologie.

Spreekuur

De voorzitter en plaatsvervangend voorzitter werken ongeveer 1,5 dag per week voor het Ombudsloket. Zij worden ondersteund door een team van vier mensen. Het Utrechts Ombudsloket gaat pro-actief de wijken in en houdt daarnaast ook spreekuur. Het loket luistert, geeft advies en kan doorverwijzen. Naast 1 op 1 hulp bieden aan Utrechters die een probleem ervaren met de lokale overheid, heeft het loket ook een signalerende functie.

Procedure

De Commissie Personeelszorg Raadsfunctionarissen van de gemeenteraad, voorgezeten door Maarten van Heuven (Partij voor de Dieren), selecteerde de kandidaten, waarna twee kandidaten zijn voorgesteld aan het dagelijks bestuur van de Raad. De gemeenteraad benoemt op voorstel van het dagelijks bestuur de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.