3 maart 2017

Vanaf het nieuwe tramstation de binnenstad in?

Een van de doelen van het nieuwe stationsgebied was altijd het dichter bij elkaar brengen van het station en het oude centrum. Maar het AD/UN van vrijdag 3 maart 2017 bericht dat reizigers die straks uit de nieuwe Uithoflijn stappen en naar de oude binnenstad (Moreelsepark, Mariaplaats, en verder) willen, eerst een forse omweg moeten maken via de OV-terminal (‘Vanaf tramstation zo de stad in? Vergeet ’t maar’).

De fracties van PvdA en CDA willen, middels schriftelijke vragen, van het college weten waar deze afspraken zijn vastgelegd en of hierover ook afspraken zijn gemaakt met Corio/Klépierre (eigenaar Hoog Catharijne). Daarnaast willen zij dat het college gaat kijken naar mogelijkheden voor kortere routes naar de binnenstad.

Bij de behandeling van het stedenbouwkundig plan Stationsplein-oost, vastgesteld in maart 2013, leek het college nog uit te gaan van een verbinding van de tramperrons met de Rabobrug (inmiddels Moreelsebrug). De fracties willen graag weten of en waarom er van deze plannen is afgeweken.

De PvdA en CDA hopen dat het college met hen van mening is dat een directe verbinding wenselijk zou zijn, niet alleen vanwege klantvriendelijkheid, maar ook vanwege de voorspelde grote drukte op (de toegangen naar) de OV-terminal, waarover ook de provincie in AD/UN haar zorgen uitspreekt.