17 mei 2018

Voorjaarsnota 2018: Wachten op het echte werk om tweedeling te keren

Vandaag presenteerde het afzwaaiende college de Voorjaarsnota 2018. “Het gaat goed met de cijfers maar cijfers zijn geen mensen. Er is geld beschikbaar bij de gemeente en dat kunnen de Utrechters goed gebruiken. Er moeten andere keuzes gemaakt gaan worden. Het is de opdracht voor de komende vier jaar om de tweedeling in Utrecht te keren”, aldus Rick van der Zweth, fractievoorzitter PvdA Utrecht.

Tweedeling

Ondanks dat Utrecht een rijke stad is, is er een grote groep mensen die hier niet van profiteert. In 2017 kan bijna een vijfde van de Utrechtse gezinnen niet rondkomen en die wonen in toenemende mate in dezelfde wijken. De tweedeling in de stad neemt zichtbaar toe. Er zijn meer kinderen die in armoede opgroeien, de verschillen in het onderwijs stijgen, er zijn veel mensen met ongrijpbare schulden en het budget voor jeugdzorg blijkt al jaren ontoereikend.

Zekerheid voor iedereen

De stad groeit. Er komen steeds meer Utrechters bij. Om de stad leefbaar en aantrekkelijk te maken voor iedereen, moet er veel gebeuren. Voor de PvdA ligt daarbij de nadruk op iedereen.

Voor het zoveelste jaar op rij is er een tekort op (aanvullende) zorg voor jeugd. Dat leidt er te vaak toe dat Utrechters niet de zorg krijgen die zij nodig hebben. De PvdA wil dat er structureel voldoende budget komt zodat deze zorg beschikbaar is voor wie het nodig heeft. Er dreigt een financieel tekort om onderwijsachterstanden aan te pakken, specifiek voor Utrecht. Dit raakt de meest kwetsbare jongeren in onze stad.

Dat niet alle Utrechters baat hebben bij de groei van de stad is nog wel het meest zichtbaar op de woningmarkt. Terwijl projectontwikkelaars en beleggers recordwinsten halen, is een betaalbare woning voor veel Utrechters buiten bereik. De wachttijd voor een sociale huurwoning is voor het eerst langer dan 10 jaar en de huren blijven stijgen.

Andere keuzes

Andere keuzes zijn hard nodig. Nodig om de grote ongelijkheden in onze stad aan te pakken. Dat moet nu gebeuren. De nieuwe coalitie kan kiezen voor een stad voor iedereen.

Wij wachten op het echte werk om de tweedeling in Utrecht te keren.