12 juni 2019

Waarom maakt de gemeente het organiseren van een buurtfeest belachelijk ingewikkeld?

Onlangs bracht de raad een bezoek aan de wijk Oost. De aanwezige raadsleden kwamen o.a. in het buurthuis Sterrenzicht waar enkele buurtbewoners vertelden over hun ervaringen met het organiseren van een buurtfeest in Sterrenwijk vorig jaar.

Nodeloos ingewikkeld

Het buurtfeest op 1 september 2018 was een groot succes, maar het organiseren ervan viel zwaar tegen. Aan de vele regels en procedures viel voor vrijwilligers bijna niet te voldoen. De extra kosten die de regels met zich meebrachten waren vooraf ook niet voorzien.

Een aantal regels waar de organisatie naar eigen zeggen tegenaan liep:

• de straat mocht alleen worden afgezet met “C1-borden” én dranghekken (i.p.v. rood/wit lint), te huren (voor een bepaald bedrag);
  • de organisatie moest zelf ieder uur geluidsmetingen verrichten (zonder daar ervaring mee te hebben, laat staan apparatuur voor te hebben), wat een extra kostenpost plus een extra vrijwilliger betekende;
  • het afval mocht niet in zakken bij het huisvuil worden aangeboden, maar daarvoor moest een container worden gehuurd (voor een bepaald bedrag) bij de gemeente;
  • de organisatoren moesten online aangeven hoe het buurtfeest (!) per OV te bereiken was;
  • ze moesten een wettelijke aansprakelijkheidsverkering afsluiten voor zowel materiële als letselschade met een toereikende dekking. Na zo’n 5 telefoontjes werd een verzekeraar gevonden die zo’n verzekering aan particulieren wil aanbieden (de verzekering voor vrijwilligers kwam niet in aanmerking).

Dagtaak

Deze ervaringen zijn door de organisatoren ook op papier gezet en bij het eindverslag gevoegd. We citeren uit dat verslag: “ Dus ergens ontstond zo het vermoeden te rijzen dat evenementenvergunningen, die je moet aanvragen als er meer dan 50 mensen worden verwacht op openbaar terrein en het niet burendag is, eigenlijk niet bedoeld zijn voor gewone mensen die een buurtfeest willen organiseren.”

Het was de optelsom van kleine en grote maatregelen die het organiseren op den duur een dagtaak maakte. Dat is eigenlijk te veel gevraagd voor vrijwilligers die een buurtfeest in hun wijk willen organiseren. Zij zijn geen professionele evenementenorganisatoren! De fracties van PvdA, GroenLinks, D66, CDA en VVD vinden het zonde als hierdoor waardevolle initiatieven als buurtfeesten in wijken als Sterrenwijk verloren gaan. Ze stellen daar de volgende vragen over:

1) Is de wethouder op de hoogte van deze problematiek bij het organiseren van buurtfeesten? Is het geluid van de vrijwilligers in Sterrenwijk bekend?

2) Speelt dit op meer plekken in de stad en bij andere kleinschalige evenementen? Krijgt de gemeente vaker klachten van vrijwilligers die moeite hebben een vergunning aan te vragen?

3) Welke hoeveelheid extra te maken kosten en extra te investeren tijd voor het aanvragen van een vergunning beoordeelt het college als redelijk voor organisatoren van een buurtfeest?

4) Is de wethouder bereid te kijken hoe het vrijwilligers die een buurtfeest willen organiseren gemakkelijker en goedkoper kan worden gemaakt? Zo ja, hoe dan?