6 maart 2017

Werkgroep Partij van de Arbeid reageert op Vervoerplan U-OV

1. Verlegging routelijn 37   Het voorstel om lijn 37 langs het Anthonius ziekenhuis en Station Leidsche Rijn te laten rijden kunnen we ondersteunen. Toch zien we helaas een knelpunt, dat betreft de bediening van Lage Weide-Zuid in de avonduren. We vragen ons af of het toch niet mogelijk is lijn 38 met een halfuur-frequentie in de avonduren te laten rijden. Voor maatwerkoplossingen (zoals de voorgestelde pendelbus voor werknemers van specifieke bedrijven) zijn we geen voorstander omdat de reguliere ov-reiziger deze pendelbus niet kan gebruiken. Van belang blijft dat werkgebieden goed met ov wordt ontsloten. Daarnaast moeten reizigers van de internationale bussen in de avonduren naar het station Leidsche Rijn lopen. De huidige locatie is destijds aangewezen omdat er regulier ov beschikbaar is op de halte Thoriumweg.
  2. Netwerkherziening Terwijde   We kunnen ons vinden in het voorstel voor lijn 4 en 10. Wel merken we op dat lijn 10 vanuit Lunetten rijdt en niet vanuit CS. In vergelijking met de lijnen 19/39 is dat toch een nadeel omdat deze wel vanaf CS rijden. Op basis van monitoring zal duidelijk moeten worden of dit voorstel een succes wordt.
  3. Servicelijnen 14, 15 en 16   Wij zijn blij met de voorstellen tot de inrichting van deze service-lijnen. Voor Lombok geeft deze opzet voldoende mogelijkheden. Op basis van het gebruik verwachten wij wel dat verdere optimalisatie nodig kan zijn bijv. de bediening door te laten lopen tot het begin van de avond (± 20.00 uur).
  4. Zomerdienst 2017   Vorig jaar hebben we al aangegeven dat er problemen zijn geweest in de zomervakantie op de verbindingen tussen Uithof/Sciencepark en CS. Wij zijn dan ook blij met dit onderdeel van het vervoersplan.
  5. Tijdelijke uitbreiding lijn 78   De werkgroep pleit voor continuering van de vervoersvoorziening voor De Bilt/Bilthoven. Naar onze mening dient het gebruik niet alleen beoordeeld te worden op het gebruik van lijn 78, maar op het geheel van de “Blitse” lijnen 77 en 78. Lijn 78 is een aanvullende vervoersvoorziening op lijn 77. Ook kan worden onderzocht of lijn 77 opnieuw door De Leyen gaat rijden, zoals voorheen ook gebeurde.

Voorts willen we nog de volgende onderwerpen naar voren brengen:

6.   Informatie voorziening op het vernieuwde Centraal Station. Vanuit veel reizigers krijgen we nog steeds opmerkingen over de informatievoorziening in de centrale hal en de verwijzingen naar de beide busstations. Ondanks de inzet van de medewerkers van U-OV is het vinden van de vele buslijnen over de vier locaties lastig. Ook zijn de loopafstanden soms fors

7.   Verbinding Uithof/Siencepark – CS Door het enorme succes van de studentenkaart is het steeds drukker op de lijnen tussen Uithof en CS. Regelmatig blijven, ondanks alle aandacht, toch reizigers achter bij haltes. Het lijkt erop dat lijn 28 in de middagspits steeds drukker wordt mede omdat lijn 12 vaak in de verkeersdrukte oponthoud krijgt. Wij wijzen hierbij op de volgende knelpunten: – lijn 28 loopt steeds vaker al vol op de Uithof zodat reizigers op de haltes Rijnsweerd-Zuid en Rijnsweerd-Noord achterblijven. De drukte doet zich nu al regelmatig in het begin van de middag (tussen 12.00 uur en 15.00) en ook na 18.00 uur voor. De oplossing laat zich raden: of lijn 18 eerder en langer laten rijden of een flexibele inzet voor lijn 28. Bij een flexibele inzet dient ook de situatie bij Rijnsweerd-Zuid en Rijnsweerd-Noord te worden beoordeeld. Een waarnemer op de Uithof is dan onvoldoende; – de samenloop tussen lijn 18 en 28 gaat niet goed. Vaak is lijn 28 te laat en overvol. Lijn 18 rijdt (wel op tijd) daar dan vrijwel leeg achter aan. Een vorm van flexibele optimalisering is wenselijk; – ook op lijn 12 zien we hetzelfde probleem, bij de haltes Kromme Rijnlaan en Stadion Galgenwaard moeten reizigers nogal eens diverse bussen voorbij laten gaan. Met name vragen we aandacht voor de tijd tussen 1800 en 19.00

8. Lijn 2  Er bestaat onduidelijkheid over de toekomstige route van lijn 2 door de historische binnenstad en het Museumkwartier. Wat is de toekomstige route van deze lijn? Als de herinrichting van het Domplein is afgerond komende zomer zien wij graag de oude busroute terug.

9. Gebruik van de zgn “Dichtersbaan” (voorheen ook Kruisvaartbaan genoemd)  De nieuwe busbaan aan de zuidzijde van het spoortracé wordt alleen gebruikt door de lijnen 8 (208), 12, 41 en 47. De “Nieuwegein”-lijnen 74 en 77 kunnen hiervan geen gebruik maken omdat het niet mogelijk is bij de kruising met de Vondellaan af te slaan. Cijfers laten zien dat er, binnen de afspraken die met de bewoners zijn gemaakt, toch enige ruimte is om andere lijnen over de Dichtersbaan te laten rijden zeker als op de helft van 2018 lijn 12 vervalt i.v.m. de komst van de Uithoflijn. Wij verzoeken u nogmaals de mogelijkheid te onderzoeken om binnen deze randvoorwaarden vanaf 2018 toch meer lijnen over de Dichtersbaan te laten rijden (bijvoorbeeld lijn 74 óf lijn 77) en bij de gemeente Utrecht te bepleiten om het fysiek mogelijk te maken dat bussen rechtsaf c.q. linksaf van de Vondellaan op de busbaan kunnen rijden.

10. Bediening wijk Hooggraven  Het OV in Hooggraven-Zuid is niet optimaal. Wij adviseren de provincie in kaart te brengen welke ov-behoefte er is. Eén en ander kan op langere termijn leiden tot een betere oplossing, mede gezien de ontwikkeling van het station Vaartsche Rijn.

11. Halte Diakonesseziekenhuis   De huidige situatie wordt door veel gebruikers als ongemakkelijk ervaren. Wij vragen een onderzoek om te kijken  of een andere haltering mogelijk is. Sommige chauffeurs laten de passagiers op de Adriaen van Ostadelaan uitstappen. De situatie vraagt om een snelle aanpassing.

12. Lijn 1  Onlangs is bekend geworden dat door de knip bij de Monicabrug/Weerdsingel lijn 1 met tijdverlies te maken heeft. Heeft dit gevolgen voor de huidige dienstregeling en op de hand zijnde invoering van elektrische bussen op deze lijn?

13. Voorbereiding komst Uithoftram  Wij vragen om de tijdige start van de maatschappelijke discussie over deze belangrijke wijziging in het regionale OV-systeem. Ons voorstel is om de komst van de Uithoftram en de wijzigingen die daaruit voortkomen in het eerste Vervoerplan voor 2018 al op te nemen.

Met vragen of opmerkingen over deze inspraakreactie kunt u terecht bij: