12 oktober 2017

Winkel nodig voor Dress for Success

Dress for Success in Utrecht is een particulier initiatief, dat, vooral dankzij de inzet van zo’n 25 vrijwilligers, mensen met een laag inkomen voorziet van representatieve kleding en praktische ondersteuning om succesvol te kunnen solliciteren. Op deze manier helpen zij mensen op weg naar economische onafhankelijkheid. Dress for Success is er voor mensen met een minimum inkomen, die zelf onvoldoende financiële middelen hebben om zich passend te kleden voor een sollicitatiegesprek. Zij worden in de winkel geholpen bij het samenstellen van een nieuwe outfit, die zowel bij de baan als bij de persoon past. Dat is niet alleen belangrijk voor een goede indruk, maar vooral ook voor het zelfvertrouwen van de kandidaten.

Dress for Success Utrecht timmerde de afgelopen jaren behoorlijk aan de weg, maar zit momenteel al enige tijd zonder pand. Ondanks een uitgebreide zoektocht is er nog geen perspectief op een nieuwe, geschikte en betaalbare locatie. Dit betekent dat mensen niet kunnen worden gekleed en dat er geen gedoneerde kleding in ontvangst genomen kan worden.

Dress for Success heeft ons deze week laten weten dat het onder deze omstandigheden het einde van het jaar niet gaat halen. Ook gesprekken met de gemeente hebben nog geen soelaas geboden. De fracties van PvdA en Groenlinks willen dit niet laten gebeuren. Wij vragen het college op korte termijn met Dress for Success Utrecht in gesprek te gaan om bij te dragen aan het voortbestaan van dit initiatief, bijvoorbeeld in de vorm van ondersteuning bij de zoektocht naar geschikte huisvesting en/of een overbruggingsbijdrage voor de korte termijn.