Gemeente Utrecht durft te kiezen voor langdurige zekerheid in sociale basis en basiszorg

Door Ilse Raaijmakers op 1 maart 2024

Gisteren heeft de Utrechtse raad besloten om de subsidie voor de sociale basis en basiszorg voor tien jaar vast te leggen. Dat betekent dat onderdelen van de sociale basis in principe tien jaar lang door dezelfde partijen uitgevoerd gaan worden. De PvdA Utrecht heeft er vaak om gevraagd om dit voor een lange periode vast te stellen en het is goed dat de gemeente nu lef toont door langjarige afspraken aan te gaan met buurten en organisaties.

De sociale basis in Utrecht bestaat uit alles wat bij gewoon opgroeien en leven in de stad hoort: de wijk, het buurtteam, de sociaal makelaar, een vrijwilliger, een sportcoach, sociaal raadslieden etc.. Utrechters met vragen en problemen kunnen daar laagdrempelig en snel terecht, en kunnen eventueel doorverwezen worden. De sociale basis en basiszorg zijn ontzettend belangrijk. Als iemand snel geholpen kan worden in de sociale basis, voorkomen we dat een kleine zorgvraag een grote zorgvraag wordt. Bovendien versterkt het de gemeenschapskracht.

Daarom is het goed dat de gemeente voor de volgende periode kiest voor een subsidie van 10 jaar – en niet voor veelvuldige aanbestedingstrajecten tussen marktpartijen voor kortere periodes. Dat voorkomt onwenselijke tijdrovende en geldverslindende competitie tussen marktpartijen, waardoor de kwaliteit van de dienstverlening erop achteruit kan gaan, en inwoners weer moeten wennen aan een nieuwe naam, nieuwe mensen en nieuwe afspraken. De periode van 10 jaar zorgt ervoor dat er continuïteit en langdurige relaties opgebouwd kunnen worden tussen cliënten, beroepskrachten, vrijwilligers en bewonersinitiatieven.

Mocht het zo zijn dat er toch aanbesteed wordt – dat kan voor sommige onderdelen van de sociale basis alsnog gebeuren – dan is het belangrijk dat de medewerkers die voor deze organisaties werken niet de dupe worden en erop achteruit gaan of zelfs hun baan verliezen. In het verleden is dat te vaak gebeurd. Raadslid Ilse Raaijmakers kwam daarom met een voorstel dat ervoor zorgt dat het uitvoerende personeel van de oude organisatie door kan naar de eventuele nieuwe organisatie, met behoud van arbeidsvoorwaarden zoals salaris, opgebouwde dienstjaren en vakantiedagen. Dat voorstel is aangenomen.