Goede voornemens: Utrechtse partijen willen dat in 2024 iedereen de Dom op kan

Door Hester Assen op 11 januari 2024

Burgemeester Sharon Dijksma keek in haar nieuwjaarstoespraak op 2 januari enthousiast vooruit naar het moment dat de Dom volledig uit de steigers is. Hoeveel Utrechtse kinderen zijn er wel niet die de Dom nog nooit “zonder jasje” hebben gezien? Maar het is niet voor iedere Utrechter vanzelfsprekend om de Dom op te gaan. Een groot deel van de Utrechtse raad vraagt donderdag in het wekelijkse vragenuur om een publieksactie die zoveel mogelijk Utrechters een kans geeft om de Dom te beklimmen. “De onthulling van de Dom moet voor elke Utrechter een feestje zijn!”

Een bezoek aan de Domtoren is helaas niet voor iedere Utrechter vanzelfsprekend. Van sommige wijken is bekend dat de inwoners bijna nooit in de binnenstad komen. En hoewel het mogelijk is voor  Utrechtse schoolklassen de Dom een keer te bezoeken, kunnen de kosten daarvan een drempel zijn voor scholen. PvdA-raadslid Hester Assen: “De restauratie van de Domtoren én de onthulling daarna is een historisch moment dat maar één keer in de vijftig jaar plaatsvindt. Wij vinden dit een mooie kans om Utrechters voor wie dat niet vanzelfsprekend is de kans te bieden de Dom te bezoeken. Zo geven we de Dom na al die jaren écht terug aan de stad.’’

Omdat het financieel lastigere tijden zijn voor de gemeente, geven de partijen het stadsbestuur de gelegenheid zelf met een voorstel te komen dat ook financieel haalbaar is.  Assen: “We beseffen dat zo’n actie geld kost, maar we denken wel dat er iets mogelijk moet zijn. Je kunt gericht schoolklassen uitnodigen uit buurten waarvan we weten dat een bezoek aan de binnenstad en de Domtoren niet vanzelfsprekend is omdat  de inkomens er lager liggen, of bijvoorbeeld alle U-pashouders een gratis kaartje geven. We vragen het stadsbestuur om een haalbare optie uit te werken. ’Het belangrijkste is dat de onthulling van de Dom echt een feestje wordt voor alle Utrechters!”

Hester Assen

18-1-2024: Hester Assen is om persoonlijke redenen met verlof als raadslid. Lees hier haar verlofbrief. Titus Stam vervangt haar de komende periode. Hesters portefeuilles zijn de komende tijd als volgt verdeeld onder de raadsleden: Jeugd en Jeugdzorg: Mohamed Talhaoui Onderwijs, bibliotheken, volksgezondheid en sekswerk: Ilse Raaijmakers Veiligheid, stationsgebied, vastgoed, asiel&integratie, cultuur, erfgoed: Titus Stam n.b. voor de onderwerpen

Meer over Hester Assen