Leegstand aanpakken!

Door Rick van der Zweth op 23 juni 2023

Gisteren, donderdag 22 juni, heeft de gemeenteraad besloten dat leegstaande woonruimte in Utrecht aangepakt moet worden. Dit is belangrijk, want in Utrecht staan er ongeveer 1500 woningen leeg. Onbegrijpelijk in tijden van extreme woningnood.

Vanaf 1 oktober 2023 moeten eigenaren van leegstaande woningen dit melden bij de gemeente als die langer dan zes maanden leegstaan. Samen met de gemeente wordt er dan voor gezorgd dat er een huurder voor de leegstaande woonruimte komt. Daarbij mag de gemeente ook een huurder aanwijzen als de eigenaar die niet kan vinden.

Binnen deze regels is het hebben van een tweede huis toegestaan. Eigenaren van een tweede huis moeten die wel aanmelden bij de gemeente. De PvdA vindt het belangrijk dat dit geen manier wordt om de regels te omzeilen. Daarom is het goed dat de raad heeft ingestemd met ons voorstel dat bij een tweede huis gekeken wordt naar de functie. Als iemand het huis nodig heeft om te werken in een onmisbare sector (zorg, onderwijs, politie), en ook in een andere gemeente een huis heeft, dan mag dat. Als dat niet zo is, dan gaan de nieuwe regels gelden en moet er een huurder in het huis komen.

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth