Meer kwijtschelding voor Utrechters met een laag inkomen

Door Rick van der Zweth op 8 december 2023

De gemeenteraad van Utrecht heeft donderdagavond ingestemd met een initiatiefvoorstel van GroenLinks en PvdA. Het voorstel heeft tot doel de vermogensgrens voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen te verhogen. Dit betekent dat Utrechters met een laag vermogen sneller vrij worden gesteld van gemeentelijke belastingen. ‘Landelijke politiek heeft het de afgelopen maanden het onafgebroken gehad over bestaanszekerheid, dit voorstel draagt bij aan de bestaanszekerheid van heel veel Utrechters’ aldus Rick van der Zweth.

Het voorstel moet helpen om Utrechters met lage inkomens en op bijstandsniveau te helpen met het opbouwen van een financiële buffer. Juist door de huidige strenge vermogensgrenzen kunnen Utrechters geen spaarpotje opbouwen. Deze strenge regels maken volgens de initiatiefnemers, Utrechters kwetsbaar voor financiële tegenvallers. Ook het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) deelt de mening dat het verhogen van de vermogensgrens een goede stap is om financieel verantwoordelijk gedrag te stimuleren.

Momenteel mag dit nog niet van het Rijksbeleid ondanks dat het Kabinet in 2016 en de Tweede Kamer in 2021 en 2022 hebben aangegeven dit te willen veranderen. Rick van der Zweth:Ook Utrecht heeft hier regelmatig om gevraagd en toch laat het op zich wachten. Het is daarom tijd om een signaal af te geven en het gewoon te gaan doen.”

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth