Door Hester Assen op 27 september 2018

Tijdige huisvesting is belangrijk voor ieder kind, iedere ouder en iedere juf en meester

Als er in de stad een nieuwe school komt, is daar  natuurlijk een plek voor nodig. De gemeente zorgt daarvoor. Volgens de huidige regels moet voor 1 augustus bekend zijn waar de nieuwe school komt. Dat is maar een paar weken voordat het nieuwe schooljaar start. Dat vinden wij te laat.

Problemen door onduidelijkheid

Meestal gaat het goed en is voor die tijd al wel bekend wat de locatie van de school wordt. Maar soms gaat het niet goed. Zoals deze zomer in het geval van Al Arqam, de islamitische school die gehuisvest werd in het gebouw van basisschool de Klimroos. Dit was voor alle betrokkenen heel vervelend. Voor de leerlingen, voor ouders én voor de scholen zelf. Het zorgt voor onzekerheid en onrust. Het kan ook het aantal aanmeldingen voor de nieuwe school beïnvloeden, omdat ouders hun kind mogelijk niet inschrijven voor een school waarvan de locatie nog niet bekend is. Ook kunnen er praktische problemen ontstaan omdat bijvoorbeeld verbouwingen in heel korte tijd gerealiseerd moeten worden.

Motie

Om dit voortaan te voorkomen diende ik vorige week bij mijn maidenspeech een motie in waarin ik het college opdraag met een voorstel te komen waarin de mogelijkheid in kaart wordt gebracht om de deadline van 1 augustus naar voren te halen en er zorg voor te dragen dat er tijdig naar huisvesting gezocht wordt voor nieuwe scholen. Zodat leerlingen, ouders en scholen op tijd weten waar ze aan toe zijn. En zo het nieuwe schooljaar fris van start kan gaan.

De motie die ik tijdens mijn maidenspeech indiende kreeg brede steun van andere partijen en werd uiteindelijk overgenomen door het college. De volledige speech kun je hier teruglezen.

Hester Assen

18-1-2024: Hester Assen is om persoonlijke redenen met verlof als raadslid. Lees hier haar verlofbrief. Titus Stam vervangt haar de komende periode. Hesters portefeuilles zijn de komende tijd als volgt verdeeld onder de raadsleden: Jeugd en Jeugdzorg: Mohamed Talhaoui Onderwijs, bibliotheken, volksgezondheid en sekswerk: Ilse Raaijmakers Veiligheid, stationsgebied, vastgoed, asiel&integratie, cultuur, erfgoed: Titus Stam n.b. voor de onderwerpen

Meer over Hester Assen