Prestatieafspraken als nieuwe stap naar Volkshuisvesting

Door Rick van der Zweth op 8 februari 2024

Prestatieafspraken zijn afspraken tussen de gemeente, woningbouwcorporaties en huurdersorganisaties over hoe we in Utrecht meer sociale huurwoningen gaan bouwen. Het is goed dat deze nieuwe afspraken er nu zijn, want hiermee maakt Utrecht een belangrijke stap naar echte Volkshuisvesting. De woningbouwcorporaties moeten in Utrecht meer in positie komen. Dat betekent dat ze altijd betrokken moeten worden bij nieuwbouwprojecten, grondzaken en andere ruimtelijke plannen. Alleen dan werken we toe naar een Utrecht waar wonen een recht is voor iedereen, en niet voor de winst van een paar gelukkigen.

Voor de PvdA komt er in de afspraken een aantal belangrijke dingen terug, waar we lang voor hebben gepleit. De drie belangrijkste: een stop op de verkoop, minder sloop en de schimmelexpert.

Stop de verkoop
In de afspraken staat dat er eindelijk de langverwachte stop op de verkoop van sociale huurwoningen komt. Dat is belangrijk, want we hebben alle goedkope woonruimte op dit moment nodig. Je kunt je goedkope woningvoorraad niet te koop zetten in tijden van woningnood.

Niet zomaar slopen
Daarnaast wordt de afspraak dat er niet gesloopt wordt voor nieuwbouwprojecten, tenzij het niet anders kan. Er wordt nu te vaak gesloopt bij nieuwbouwprojecten. Het slopen van sociale huurwoningen leidt er te vaak toe dat de oorspronkelijke huurders niet meer terugkeren en de stad verlaten. Ook als er nieuwe sociale huurwoningen voor in de plaats komen treedt deze gentrificatie op. Bovendien worden woningen die op de planning staan voor sloop vaak slecht onderhouden.

Schimmelexpert
In Utrecht zijn er te veel huurwoningen in slechte staat met schimmel. Het is belangrijk dat er een schimmelexpert komt die hier op kan ingrijpen. Die moet verhuurders kunnen dwingen om onderhoud uit te voeren bij schimmelproblemen in woningen. We hebben het afgelopen jaar tientallen voorbeelden gezien van schimmel in slecht onderhouden huurwoningen waardoor gezondheidsrisico’s ontstaan. Het is onacceptabel dat mensen soms maanden of zelfs jarenlang in schimmelwoningen moeten wonen.

Vandaag gaat de gemeenteraad hierover in debat.

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth