Terugblik Voorjaarsnota: ongelijkheid bestrijden als prioriteit

Door Rick van der Zweth op 7 juli 2023

Afgelopen donderdag was het laatste debat van de gemeenteraad voor het reces: het slotdebat van de Voorjaarsnota. Dat is het vaststellen van de financiële keuzes voor de komende jaren in onze stad. Financieel zit het onze stad deze tijd helaas tegen: toenemende bouwkosten, hoge inflatie, stijgende rente en dan ook nog eens bezuinigingen van het Rijk. Dat brengt grote uitdagingen met zich mee en aan ons de opgave deze pijn eerlijk te verdelen.

Rick van der Zweth heeft het verhaal namens de PvdA gehouden dat wij altijd, maar zeker in een tijd dat het financieel lastig wordt, moeten uit gaan van solidariteit en pal moeten gaan staan voor de mensen die het meest kwetsbaar zijn in onze stad. Hij haalde het voorbeeld aan van de dak- en thuislozen die ’s nachts slapen voor de deuren van het stadhuis. De vraag die we ons moeten stellen is hoe we hen het beste helpen. Of in een tijd van financiële tegenspoed kunnen ontzien. Juist mensen zoals zij zijn afhankelijk van de overheid en moet de bestaanszekerheid gegarandeerd worden.

De tijden zijn ingewikkeld maar toch lijkt dit nu gelukt. In de Voorjaarsnota 2024 worden twee belangrijke keuzes gemaakt die hier aan bijdragen. Ten eerste durft de gemeente financiële risico’s te nemen en niet alle onverantwoorde bezuinigingen van het Rijk één op één in te boeken. Dat maakt een groot verschil dat er door de gemeente nog niet bezuinigd hoeft te worden. Dat is wat ons betreft terecht: bezuinigingen raken altijd de mensen die het meest kwetsbaar zijn. En het maakt dat de grote stappen die we willen zetten voor het bestrijden van ongelijkheid, de woningnood en de klimaatcrisis overeind kunnen blijven. Anders dan wat de VVD en het CDA oproepen bezuinigen we nu dus ook niet op armoedebeleid. Dat doet ertoe.

Ten tweede hoe we omgaan met de grote tekorten binnen Jeugd en WMO. De zorgvraag neemt toe en wordt complexer, maar het Rijk is daar flink aan het bezuinigen. Dat is onverantwoord en levert voor de gemeente een groot dilemma op. Het college heeft voorgesteld dit volledig en altijd binnen het sociaal domein op te lossen. Rick: “Maar dit raakt precies die meest kwetsbare Utrechters. Dat is wat ons betreft niet de juiste keuze.” Dit is uiteindelijk met coalitie- en oppositiepartijen bijgestuurd. Er zullen komend jaar keuzes binnen het sociaal domein gemaakt moeten worden, maar al snel gaan we ook breder en naar de hele begroting kijken. Alles om te voorkomen dat het mensen raakt die het meest kwetsbaar zijn.

Verder hebben wij als fractie enkele andere mooie successen weten te behalen:

Er wordt ingezet op het gaande houden van de bouw, maar met focus op betaalbare woningen;
De subsidie voor groene daken gaat verder opengesteld worden voor huurders en minima;
‘Ongelijk investeren voor gelijke kansen’ wordt leidend voor de keuze wáár groene schoolpleinen komen, zodat dit vaker in wijken als Kanaleneiland gebeurt;
We gaan kijken hoe er meer en vaker gewerkt kan worden met praktijkondersteuners jeugd bij de huisarts, juist voor laagdrempelige zorg en zo gezondheidsverschillen tegen te gaan;
Vast werk moet de norm zijn. Het is op ons initiatief al gelukt max. 10% externe inhuur te halen bij de lagere schalen van de gemeente. Nu heeft het voorstel het gehaald om daar naar toe te werken voor alle schalen.

Mooie resultaten waar we trots op zijn én die het verschil maken om de ongelijkheid te bestrijden in onze stad. Er is nog genoeg om voor te strijden maar eerst gaan we genieten van een heerlijk zomerreces.

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth