“Utrecht zakt door een humanitaire ondergrens”

18 januari 2024

De PvdA Utrecht gaat 24 januari in gesprek over het thema dakloosheid bij Herstart, een locatie van het Leger des Heils. Alle geïnteresseerden zijn welkom. Kijk hier voor meer informatie.

Deze week werden er mensen geweigerd bij de winteropvang voor dak- en thuisloze Utrechters. Niet omdat ze er geen recht op hadden – de winteropvang is er juist zodat niemand bij gevoelstemperaturen onder de 0 graden op straat hoeft te slapen. Deze mensen werden geweigerd omdat de opvang vol zat.

Daarmee zakte Utrecht “door een humanitaire ondergrens”, aldus PvdA-raadslid Ilse Raaijmakers. Zij wilde donderdag van de wethouder weten wat het college de volgende keer gaat doen om deze situatie te voorkomen.

Tegelijkertijd weten we: dit soort noodingrepen zijn relatief duur. De beste oplossing is zorgen voor voldoende plek om te wonen en om langer te verblijven. Dakloosheid is namelijk in de eerste plaats een woonprobleem. De Partij van de Arbeid Utrecht blijft er daarom ook op hameren dat we mensen zonder dak boven hun hoofd moeten helpen. En nog veel meer mensen raken in de problemen door het tekort aan betaalbare woningen, bijvoorbeeld mensen die zorg nodig hebben of mensen die met een onveilige situatie te maken hebben thuis. Daarbij mag de gemeente geen enkele maatregel uitsluiten. De beste oplossing is om permanente woningen bij te bouwen. Tegelijkertijd moeten we ook andere oplossingen aangrijpen, zoals het bouwen van tijdelijke woningen op meer plekken en het uitbreiden van opvanglocaties. Kantoren ombouwen, vastgoed van de gemeente inzetten, panden opkopen.

Om te zorgen dat iedereen in Utrecht een fijn thuis heeft moeten we er voor zorgen dat er veel meer betaalbare huizen bijkomen. Daarvoor pleitte fractievoorzitter Rick van der Zweth vandaag in de gemeenteraad.