Door Rick van der Zweth op 30 januari 2021

Wijkaanpak Overvecht

Afgelopen week was er een groot debat over de wijkaanpak Overvecht. Vanuit het Rijk, provincie en de gemeente zijn er vele miljoenen voor de wijkaanpak beschikbaar. Dat is positief en ook nodig, maar de wijkaanpak kan nog een stuk beter. Rick van der Zweth: “Overvecht is een wijk die ontzettend veel te bieden heeft, maar ook met grote problemen kampt. Door corona is deze wijkaanpak nog urgenter geworden. Er is een sterke overheid nodig die bewoners perspectief biedt en met een effectieve wijkaanpak de vicieuze cirkel van armoede, werkloosheid, weinig opleiding en ongelijke kansen kan doorbreken. Dit zien wij niet terug in de wijkaanpak.”

Duidelijke doelen nodig

De wijkaanpak richt zich op te veel verschillende doelen en organisaties. Zo raakt de aanpak versnipperd en krijgen bewoners het idee dat de wijkaanpak er niet voor hen is. Dat moet beter, gaf Rick aan. De PvdA stelde dat er duidelijke doelen nodig zijn voor de wijkaanpak. Zo kent Overvecht een enorm hoge werkloosheid (bijna 15%). “Dat moet echt veranderen. We moeten streven naar volledige werkgelegenheid, een wijk zonder werkloosheid. We zien te weinig maatregelen die hieraan bijdragen. In plaats daarvan gaan er nog steeds miljoenen naar openbare ruimte, naar de wijk klimaatbestendig maken, naar dingen waar andere potjes voor zouden moeten zijn, terwijl we bij de wijkaanpak moeten investeren in de mensen zelf.”

Mooie resultaten

Er moet iets veranderen in de wijkaanpak om dit nog effectiever te maken voor Overvecht. De wijk verdient dat. De PvdA heeft samen met D66, VVD, CDA en de SP enkele moties opgesteld om bij te sturen. Deze hebben het allemaal gehaald.

Ten eerste hebben wij een motie ingediend om meer te focussen op de jongeren van Overvecht. Te veel jongeren hebben het moeilijk thuis waar men het niet breed heeft, gaat de opleiding niet lekker, zit een goed inkomen er niet in en volgt soms de criminaliteit of hangen op straat met lachgas in de auto. Jongeren zijn de toekomst, juist hen moeten we perspectief bieden, en dat kan ook met de wijkaanpak.

Ten tweede is een motie ingediend om werk te maken van de bevindingen van het onderzoek van Bouchra Dibi . Een groot deel van de inwoners keert zich af van de overheid en krijgt dus niet de hulp die zo hard nodig is. Er mag geen vergeten groep ontstaan, daarom is het nodig die bewoners actief te benaderen.

Ten derde hebben we gezegd: begin nou altijd bij de wijk zelf. Het stikt in Overvecht van de betrokken bewoners, organisaties en ondernemers die de wijk goed kennen en veel kunnen bijdragen, denk aan DOK030, Buurtwerkkamer De Klop en het actieve Wijkplatform. De wijkaanpak moet zo veel mogelijk aansluiten op organisaties die al zoveel goeds doen voor de wijk.

Er gaat komende tijd veel gebouwd worden in Overvecht. De Werkplaats, marktpartijen en corporaties, zijn van plan duizenden woningen te bouwen in de wijk. Die huizen zijn hard nodig, maar Overvecht moet wel leefbaar en groen blijven. Daarom is er een motie aangenomen om niet in (waardevol) groen te bouwen. Dit is juist wat Overvecht een fijne wijk maakt. Ook heeft de wethouder op onze vragen toegezegd bij grote investeringen in de wijk, een soort extra social return te vragen om mensen uit Overvecht aan het werk te helpen.

Rick concludeert: “Wij zijn tevreden met deze resultaten. Het geld is voor de wijk beschikbaar, het is nu van het grootste belang dat dit ook echt ten goede komt van de Overvechter en hun wijk. Wij zijn ervan overtuigd dat deze voorstellen daarbij gaan helpen”.

Rick van der Zweth

Wat mij motiveert: Utrecht is een prachtige stad, maar we staan voor grote uitdagingen. De woningmarkt is totaal overspannen, veel van onze stadsgenoten hebben moeite om de rekening te kunnen betalen en de pandemie en energiecrisis heeft veel Utrechters op een nog grotere achterstand gezet. Wat ik al langer zie in onze stad, is een

Meer over Rick van der Zweth