De fractie blikt terug op 2023

21 december 2023

2023 was een bewogen jaar. De Tweede Kamerverkiezingen leverden in Utrecht een hele mooie uitslag op. Ruim een derde van Utrecht stemde op de lijst van GroenLinks en PvdA. De landelijke uitslag laat tegelijkertijd een bittere smaak achter en benadrukt de positie van Utrecht als een sociale stad in een verrechtsend land. In de gemeenteraad werd duidelijk dat door bezuinigingen van het Rijk Utrecht scherpere keuzes moet maken en ongelijk moet blijven investeren om te zorgen voor gelijke kansen voor iedereen.

Extra omkijken naar de kwetsbaarste Utrechters

In 2023 zijn er belangrijke stappen gezet voor meer bestaanszekerheid. Fractievoorzitter Rick van der Zweth diende samen met GroenLinks een initiatiefvoorstel in dat er voor moet zorgen dat Utrechters met een laag inkomen meer te besteden hebben door hun meer kwijtschelding te geven op gemeentelijke belastingen. Voor kinderen die opgroeien in armoede kwam er extra begeleiding op scholen. Voor Utrechters met een U-Pas hebben we het aanbod van recreatie en cultuur uitgebreid. En voor de allerkwetsbaarsten in onze stad, de dak- en thuisloze Utrechters, konden we door de inzet van raadslid Ilse Raaijmakers extra plekken in de winteropvang regelen.

Wonen en wijken

In Utrecht zijn er goede stappen gezet richting echte volkshuisvesting, zodat het belang van wonen weer boven het belang van de markt komt te staan. De leegstandsverordening en de opkoopbescherming zorgen ervoor dat huizen niet iets zijn om geld aan te verdienen, maar om in te wonen. Ook kwam er een stop op de verkoop van sociale huurwoningen, waardoor de sociale woningvoorraad niet meer in de uitverkoop kan. We bleven hameren op de ongezonde leefsituatie van mensen in een schimmelwoningen. Er komt een schimmelexpert om dit tegen te gaan. Door een initiatief van de PvdA gaat het college ernaar streven om bij nieuwbouwprojecten een deel van de woningen te reserveren voor mensen met een cruciaal beroep, zoals leraren, agenten en verpleegkundigen. In Kanaleneiland zien we tenslotte de eerste successen van de buurtagenda, waardoor bewoners op eigen initiatief makkelijk verbeteringen kunnen aanbrengen in hun wijk.

Goed onderwijs voor eerlijke kansen

In december bleek dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren opnieuw is gedaald. Het grote tekort aan goede leraren ligt aan de basis van dit probleem. Raadslid Hester Assen deed met andere partijen een voorstel om de aanpak van dat probleem centraal aan te pakken. Een campagne door de gemeente voorkomt dat het ieder-voor-zich wordt, en dat scholen met meer geld een oneerlijke voorsprong krijgen op scholen die minder te besteden hebben. Alle kinderen moeten namelijk dezelfde kansen krijgen. Daarom is het ook goed dat scholen geen hoge ouderbijdrage meer mogen vragen. Het afgelopen jaar bleef raadslid Mohamed Talhaoui zich bovendien hard maken voor de positie van mbo-studenten in Utrecht.

En we kunnen nog veel meer noemen. Zo gaat de gemeente door een voorstel van commissielid Joachim Cornielje onderzoeken welke banden met de fossiele industrie op termijn afgebouwd kunnen worden. Met andere partijen regelde Titus Stam in zijn periode als raadslid compensatie voor Utrechters met een laag inkomen wanneer betaald parkeren wordt ingevoerd in hun buurt. En commissielid Romi Leever wist street culture een meer permanente plek in het Utrechtse culturele landschap te geven. Ze werkte aan meer graffitiplekken en een onderkomen voor House of Hiphop. Op de instagrampagina van onze fractie blikken de fractieleden terug op 2023 en vertellen ze meer over de dingen die ze het afgelopen jaar bereikt hebben.

Utrecht is een stad waarin we naar elkaar omkijken. Het afgelopen jaar is er veel bereikt, maar volgend jaar is er nog genoeg te doen om ervoor te zorgen dat de iedereen in deze stad gelijke kansen heeft.

Voor nu: fijne feestdagen en het allerbeste voor 2024,

Rick van der Zweth